I en mørk, mørk skov

2018
)

I en mørk, mørk skov af Ruth Ware

10 apr.18

Snigende uhygge og intens spænding langt ude i den mørke skov, hvor en flok veninder er samlet til polterabend. Spørgmålet er om der bliver et bryllup?

Nora bliver inviteret til sin barndoms bedstevenindes polterabend, men har egentlig ikke lyst til at deltage. De har ikke haft kontakt i ti år, og Nora foretrækker et stille liv i ensomhed. En anden fælles veninde overtaler dog Nora til at deltage, men da det går op for hende, at Clare rent faktisk skal giftes med Noras skolekæreste James, fortryder hun, at hun kom. Flo, som nu er Clares bedsteveninde, går af en eller anden grund sygeligt meget op i, at Clares polterabend bliver perfekt, og hun både truer og tvinger de øvrige deltagere til ting, de ellers ikke ville være med til, hvilket gør, at stemningen mellem deltagerne konstant forværres. Handlingen leder uvægerligt frem imod en katastrofe, og da den indtræffer, er ingen længere i sikkerhed, og Nora ved ikke, hvem hun kan stole på, om nogen overhovedet.

‘I en mørk, mørk skov' er spændende og ikke helt let at gennemskue, og så er den væsentlig bedre end Wares debut ‘Kvinden i kahyt 10'. Der er en gennemgående dyster og indestængt stemning i fortællingen, der gør, at man fra begyndelsen er meget opmærksom på detaljerne. Den fortættede stemning i historien er med til at øge spændingen, og jo længere man læser, jo mere uhyggelig bliver det hele. At Flo har valgt, at holde Clares polterabend i et sommerhus langt ude i en mørk skov, hvor der hverken er internet, telefonforbindelse eller naboer, gør kun situationen endnu værre.

Trods mit bevidste fokus på de forskellige personer overraskede slutningen mig meget. Historien er meget velskrevet og velkomponeret, og personerne fremstår stærke og autentiske. Bogen er ikke en del af en serie, og jeg vil anbefale den til læsere af psykologiske krimier og thrillers.

Sara Koch
53956505
9788702230680