Hovedløs

2007
)

Hovedløs af Klaus Rifbjerg

24 sep.07

Rifbjerg har gjort det igen: med ord fremtryllet mennesker og stemninger, der på godt og ondt trænger dybt ind i læserens bevidsthed.

'Hovedløs' er en selvstændig fortsættelse af 'Esbern' fra 2005 med nogenlunde det samme persongalleri – hovedpersonen, der mistede livet i den spanske borgerkrig, er dog her erstattet af sønnen Kim Dahlmann-Winther, der i bogen er 5-10 år.

Han vokser op dels hos sin hårdtarbejdende enlige mor midt i København, dels hos farforældrene og deres tjenestepige Asta i en herskabslejlighed på Østerbro. Begge steder vokser han op i skyggen af den døde far - de voksne hovedpersoners tanker kredser evindeligt om Esbern, og deres skyldfølelse overfor hans skæbne overføres mere eller mindre til Kim, der lever i en voksenverden, hvor han tit føler sig tilovers og holdt udenfor trods overdreven pylren og forkælelse.

Historien rammes ind af små citater, tilsyneladende hentet fra samtidige kilder - og titlen hentyder til historien om en engelsk flyver, der på de første sider styrter, så hovedet skilles fra kroppen. Derved skabes parallellen mellem den hovedløse krop og den faderløse dreng.

Alle personer omkring Kim karakteriseres ved hjælp af lange beskrivelser af deres tanker og følelser fra forfatterens side gjort med både alvor, ironi og humor. Historien emmer af uro og melankoli hos drengen manifesteret ved, at han er bange for alt nyt og ikke tør spørge de voksne om noget og hos de voksne ubehaget ved verdenssituationen i al almindelighed og hverdagens trivialiteter med at skaffe de daglige fornødenheder i krigstid i særdeleshed.

Forfatteren maler et lyslevende billede af tiden og samfundet under den tyske besættelse, bevæger sig blandt høj og lav, og ironiserer stærkt over forskellige kulturpersonligheders hast med at melde sig under modstandskampens faner i sidste øjeblik. Det stiller store krav til læserens opmærksomhed at følge med i forfatterens lange tankeassociationer og spring i tid, men med et sådant åbent sind er det svært ikke at lade sig fange og tryllebinde af historien.

Nye læsere kan begynde her, men det anbefales at læse 'Esbern' først.

26871174
9788702055252