Hollow City (Frøken Peregrines sælsomme børn, nr. 2)

2016
)

Hollow City af Ransom Riggs

12 jan.17

Anden bog i serien om frøken Peregrines sælsomme børn er en magisk tidsrejse i et forunderligt univers befolket af unikke skabninger og dæmoniske væsner.

’Hollow City’ tager tråden op, hvor første bind i serien om Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn slap sit tag i læseren. Jacob og hans sælsomme venner er på vild flugt fra øen Cainholm. Kun med nød og næppe har de reddet forstanderinden Frøken Peregrine, som har måttet antage fugleskikkelse for at overleve og undslippe de forfølgende gejster og de frygtindgydende hollower. For at hjælpe Frøken Peregrine med at vende tilbage til menneskeskikkelse, må Jacob og hans venner følge en række spor fra bogen ’Legender om de sælsomme’. Det bringer dem ud på en magisk og forunderlig rejse gennem tidssløjfer, hvor de til deres rædsel opdager, at gejsternes planer om at opnå udødelighed ved at ødelægge tidssløjferne er tæt på at lykkes.

’Hollow City’ er en forunderlig roman, men samtidig et fantasifuldt eksperiment bygget op omkring en samling af autentiske, sjældne og mærkværdige sort-hvide fotografier fra gammel tid. Nogle af de gamle billeder er ivrigt samlet af forfatteren selv, mens andre er udlånt til ham af andre samlere. En del er trick fotos, som er lette at gennemskue for deres mærkværdigheder, men der er også billeder som vækker undren og en lettere gysen ned ad ryggen. De virker både tiltrækkende og frastødende på én og samme tid. Man kan ikke lade være med at spekulere på, i hvilken sammenhæng disse billeder hører hjemme, og det er præcis det, som har fået Ransom Riggs til at skrive trilogien om Frøken Peregrines sælsomme børn. De gamle billeder understøtter historien ved at flette sig ind i handlingen – nærmest som bevis for at den virkelig har fundet sted.

Serien er ulig noget, jeg nogensinde har læst, og jeg elskede den hele vejen igennem trods enkelte svagheder i forbindelse med det overordnede plot. Ransom Riggs forklarer selv, at dette andet bind i serien var vanskeligt at skrive, hvilket er tydeligt at mærke, efterhånden som handlingen skrider frem. Problemet består mest i, at universet er udbygget til også at omfatte verdenen udenfor Cainholm. Dermed bliver verden mere kompleks med flere personer og baggrundshistorier, som skal hænge sammen. Ikke desto mindre er det stadig en fed serie, som bliver ved med at overraske. Hvis du ligesom jeg er topbegejstret for tidsrejser og det fantasifulde og sælsomme, vil du uden tvivl finde det perfekte match i serien om Frøken Peregrines sælsomme børn.

Ilse M. Haugaard
52319501
9788702185294