Helvede åbent

2016
)

Helvede åbent af Gard Sveen

06 apr.16

Den svære toer i krimiserien om Oslo-politimanden Tommy Bergmann er en velskrevet, spændende og til tider bestialsk page turner inspireret af virkelighedens opsigtsvækkende kriminalsager.

Gard Sveen debuterede i 2015 med den prisvindende krimi ’Den Sidste pilgrim’, der var en af de bedste læseoplevelser, jeg havde sidste år. En virkelig velkomponeret og velresearchet krimi, båret frem af en omhyggelig tilrettelagt historie og et interessant tidsbillede af Norge under besættelsen. Derfor havde jeg meget høje forventninger til ’Helvede Åbent’, som er anden del i Gard Sveens serie om politimanden Tommy Bergmann. Jeg blev bestemt ikke skuffet.

”Helvede Åbent” foregår dels i 1988, hvor Tommy som ung politibetjent finder en grusomt mishandlet ung pige og dels i 2004, hvor nogen igen myrder unge piger. Morderens ofre bærer de samme kendetegn, som seriemorderen Arne Rask i 1988 efterlod de myrdede piger med. Men det kan ikke være ham, for han opholder sig på en sikret psykiatrisk afdeling. Det åbner op for muligheden af, at der fortsat er en kvindemorder i omløb. Tommy Bergmann og hans kollega Susanne Bech bliver sat på sagen. Men Tommy Bergmann har også problemer i privaten. Han er i behandling for at have slået sin eks-kone og kommer sammen med sin smukke kollega Susanne.

Ligesom i ’Den Sidste Pilgrim’ er handlingen og persontegningen i ’Helvede Åbent’ inspireret af virkelige kriminalsager, der har vakt opsigt og debat i Norge og Sverige. Inspirationen i ’Helvede Åbent’ er den virkelige historie om Sture Bergwall / Thomas Quick, der er kendt som Nordens værste seriemorder og børnemishandler nogensinde. Han er dømt for otte mord og har senere, under sin psykiatriske behandling, tilstået yderligere 30 mord.

Gard Sveen bruger Sture Bergwall / Thomas Quick inspirationen til at sætte fokus på psykopaten og seriemorderens legen katten efter musen med politiet og læger og behandlere i det psykiatriske system. For i Gard Sveens krimi er der ikke bare én psykopat på spil, men flere og flere, som historien folder sig ud.

Serien om Tommy Bergmann er ikke slut endnu. Et tredje bind i serien udkommer snart i Norge. Og mon ikke vi, her i Danmark, får den at læse til sommer? Jeg glæder mig i hvert fald allerede til at læse om Tommy Bergmann igen – og nyde Gard Sveens fine sprog og velkomponerede plot.

Oprindeligt skrevet af Anne Juul Andersen, Litteratursiden.

En Tommy Bergmann-krimi, 2. bind
Klim