Helgi Daner

2014
)

Helgi Daner af Josefine Ottesen

02 okt.14

Storladen, kompetent og medrivende historisk roman om den danske sagnhelt Holger Danske. Blandingen af islandsk saga-stemning, lidt fantasy og overtro og korrekte historiske detaljer fungerer optimalt.

Handlingen er placeret omkring år 800. Danermarkens konge, Gøtrik, forelsker sig i alfekvinden Svanhild. Selvom hun ved, at det vil koste hende livet, føder hun kongen en arving, Helgi, men Gøtriks onde mor, Jofrid, forlanger den nyfødte dræbt, som det troldepak han er efter hendes mening. Kongens fosterbror Eskil tager dog drengen til sig og opdrager ham som sin egen. Under en julekomsammen fortæller Eskil kongen sandheden, og Helgi bliver nu officielt udnævnt som den rigtige arving til kongetronen.

Helgi skal nu blive ved Gøtriks hof, men selvom han er kongens retmæssige søn, bliver tiden ikke let for ham. Jofrid især, men også den magtfulde Hvideslægt, er konstant ude efter drengen, og endnu værre bliver det, da Helgi bliver givet til den magtfulde frankerkonge, Karlmagne, som gidsel og pant for fremtidige skatter. Helgi føres til frankernes hovedstad, Akka (det nuværende Achen), hvor han bliver opfostret sammen med fyrst Aymons (Karlmagnes skatmester) egne børn, og med årene udvikler Helgi sig til både at blive en dygtig og også lærd kriger. Helgi skal komme til at udmærke sig som kriger under Karlmagne, men begivenheder hjemme i Danermarken tvinger ham til at vende hjem og følge sin skæbne som landets kommende konge.

Holger Danske kender vel alle danskere, og det samme er vel næsten gældende for forfatteren Josefine Ottesen. I årenes løb har hun skrevet en lang række især fantasyfortællinger og historiske romaner, og netop denne mangeårige ekspertise udnytter hun til fulde i dette meget kompetente og dybt interessante produkt. Historien bygger på nogle legender om Holger Danske, nedskrevet i Frankrig omkring år 1000, og forfatteren har bevidst holdt den lidt gammeldags stil, hvor hvert kapitel indledes med et vers fra ’Helgi-Kvadene’, og dette giver historien en høj grad af autenticitet og originalitet.

Det er således på alle måder blevet en pragtfuld historie, man her kan opleve, en historie som - udover at fortælle om en spændende person fra den danske sagnverden - også særdeles overbevisende skildrer forskellen på det noget ukultiverede tidlige Danmark og det højt udviklede Frankerrige. Samtidig bliver der gjort meget ud af at skildre brydningstiden mellem den gamle Odintro og kristendommen. Og kærlighed er der såmænd også blevet plads til.

Den fantastiske historie er ikke kun for børn og unge, men har bred appel til både mænd og kvinder, og romanen kan varmt anbefales.

Josefine Ottesen
51240928