Glasnøglen

2018
)

Glasnøglen

08 okt.18

Bag forfatternavnet skulle efter sigende gemme sig to veletablerede danske forfattere. Resultatet er en overbevisende konspirationsthriller med en højest overraskende slutning.

Hvem de to forfattere er, kan man jo gisne om, men i hvert fald er prologen skrevet af Ib Michael, og det borger vel i sig selv for en vis kvalitet. Resultatet er da også ganske overbevisende med fokus på både miljø og jordens tilstand – og så en hel masse mere, som bestemt ikke skal afsløres her. Skal jeg nævne lignende forfattere eller bøger, kommer man først og fremmest til at tænke på Helle Vincentz og Sissel-Jo Gazan. Den hurtiglæste roman er både velskrevet og vedkommende, og plottet er helt utroligt.

Mureren og amatørornitologen Kathrin opdager, at nogle fiskeørne i en nordjysk sø er begyndt at opføre sig højest besynderligt, og hun kontakter en ven i USA for at høre, om han har oplevet noget tilsvarende.I Thailand finder den tømmermandsplagede journalist et opskyllet lig på stranden, og det viser sig, at den afdøde var en anerkendt videnskabsmand. Jesper bortfjerner en mystisk USB-nøgle fra liget, men han er ikke i stand til selv at åbne nøglen. Jesper har bl.a. skrevet om mystiske klimaforandringer og et mystisk jordfaldshul i Thailand, hvor fuglene har opført sig mærkeligt, og de to hovedpersoner kommer derved i kontakt med hinanden. Snart er de begge på flugt fra nogle mystiske sortklædte mænd, og skæbnen vil, at deres veje krydses i Maryland i USA. Kathrins ven ved måske besked, og langsomt kommer de to på sporet af noget ekstremt hemmeligt, noget kolossalt stort men også enormt farligt for alle, der kommer for tæt på sandheden.

Bogen er velskrevet, og ved at man på skift følger de to hovedpersoner (Gad vide, om hver forfatter skriver om sin egen person), vedligeholdes spændingen og hemmeligheden.Man skal temmelig langt ind i handling, før man begynder at ane sammenhængen, og det i sig selv er en enorm kompliment til forfatterne. Slutningen, som i den grad vender op i ned på det hele, er alle pengene værd.

Bindslev
54700210
9788793362048