Fyren fra nabograven

2003
)

Fyren fra nabograven af Katarina Mazetti

13 okt.03

Desirée er bibliotekar og lige blevet enke. Hendes mand Örjan blev kørt ned, og nu går hun hver dag hen på kirkegården og sidder ved hans grav. Egentlig sørger hun ikke over Örjan, for hun elskede ham ikke. Han var bare nem at være gift med, fordi de var så ens, og fordi han gav hende en fastlagt fremtid med en mand, mulighed for børn og andre fælles glæder. Så nu sidder hun hver dag på kirkegården og er træt af at være alene.

Benny er landmand og har aldrig været gift. Hans mor er død af kræft, og nu er gården ved at gå lidt i opløsning. Selvom han arbejder hele tiden, er det aldrig nok, og huset er efterhånden noget forsømt.

Trods gensidig irritation over hinanden kommer Benny og Desirée en dag i snak, og pludselig er lynet slået ned, de er forelskede. Men kan to så forskellige mennesker få en hverdag til at fungere?

Katarina Mazetti har skrevet en morsom og underholdende roman om den store grænseløse kærlighed, der slår uventet ned i to vidt forskellige personer.

Benny og Desirée skildres med charme og forståelse for hver deres særheder. For man forstår jo godt, at Benny er nødt til at have en kone, der går hjemme og passer huset og laver maden. Man forstår også godt, at Desirée er nødt til at have sit job og gå i teatret og læse bøger. Men de to ting kan ikke hænge sammen i det lange løb, når forelskelsen først er ovre. Eller kan de?

Jeg morede mig over Desirée, som er indbegrebet af en bibliotekar, bleg, farveløs og uden nogen lidenskaber i sin krop. I hvert fald indtil hun møder Benny. Benny beskrives ligeledes som den typiske landmand, ingen sans for kunst og kultur og med en smagløs indretning og en evig lugt af komøg. Mazetti sætter fingeren på alle ens fordomme om de to typer beskæftigelse, og selvom man hverken er landmand eller bibliotekar, tror jeg godt, at man kan se det morsomme i hendes portrætter af de to.

"Fyren fra nabograven" er filmatiseret og spillede i de danske biografer i foråret. Hvis man ikke fik set den dengang, har man nu chancen for at læse bogen, og den kan bestemt anbefales, hvis man trænger til et par timers afslappende underholdning.

24620204
9788759520512
223