Freaks

2014
)

Freaks af Anika Eibe

13 aug.14

En overbevisende og vellykket roman fra 1800-tallets England om menneskelighed og moral.

I 1800-tallets England lever ”krabbedrengen” Jack med de deforme hænder en kummerlig tilværelse, hvor hån, spark og slag er hverdagen. En dag sælger hans far ham til det omrejsende cirkus Sfondrinis Storslåede Seværdigheder, hvor han skal optræde sammen med dværge, kæmper og andre vanskabninger. Jack er i starten rædselsslagen og ønsker sig tilbage til farens værksted og den daglige mishandling, men efterhånden opdager han, at selvom selve forestillingerne er ubehagelige, bliver han for første gang betragtet som et rigtigt menneske - og behandlet derefter - af de øvrige cirkusfolk.

Sideløbende med historien om Jack og cirkusset hører vi om den ambitiøse og dygtige, men skruppelløse, læge John Cavendish, som forsker i menneskelige deformiteter og ikke tager sig synderligt af, hvordan hans ”leverandører” skaffer ham forskningsobjekterne. Da Sfondrinis Storslåede Seværdigheder kommer til London, sidder Cavendish naturligvis på første række, og særligt Jack fanger hans øjne. Omkring de to hovedpersoner væver Anika Eibe en række andre skæbner ind, og resultatet er en fremragende roman, som er både rørende, eftertænksom, effektiv og velskrevet.

Anika Eibes fortælling handler både om at høre til, om menneskelighed og medfølelse og om ambitioner og ønsket om at forstå. Jeg blev grebet af fortællingen fra første side og kunne ikke undgå at komme til at tænke på film som David Lynchs Elefantmanden om den deforme Joseph Merrick, som blev udstillet på markedspladser, indtil lægen Frederick Treves tog ham til sig i slutningen af 1800-tallet; eller på Tod Brownings Freaks fra 1932, som skabte stor opstandelse og blev forbudt flere steder, blandt andet fordi skuespillerne i filmen var født med abnormiteter som dværgvækst, manglende arme og ben m.m.

Tidligere var det en almindelig overbevisning, at handicap og deformiteter var en guddommelig straf, så er forældrene, som sælger deres børn til cirkusset, onde? Lægen Cavendish arbejder på et værk, der skal samle alle menneskelige fysiske deformiteter og abnormiteter og gøre op med kirkens stempel ’synd’ på disse. Men hans personlige ambitioner lader ham bryde moralske og etiske grænser i forsøget på at forstå menneskekroppen, så er han god?

Eibe stiller dilemmaerne op i dette menneskelige drama og spørger læseren: Hvem er egentlig umenneskelige? En overbevisende og vellykket roman til både historisk interesserede og til alle andre, som holder af en god og tankevækkende fortælling.

Turbine
51148339
9788771417463