Fortid er alt jeg har

2017
)

Fortid er alt jeg har

Endnu en vellykket, sørgelig og livsbekræftende ungsomsroman fra Adam Silvera med fokus på store emner som kærlighed, død, identitet og seksualitet. Det er en god ide at have Kleenex ved hånden.

Modsat tabet i slutningen af Silveras anden roman 'De dør begge til sidst', starter 'Fortid er alt jeg har' med tabet af en elsket. Vi følger Griffin, der er til sin ekskærestes begravelse, efter at han døde i en drukneulykke. For Griffin er det en umulighed, en fejl, og Theo er slet ikke rigtig hans ekskæreste, for de skulle jo finde sammen igen en dag. Også selvom Theo havde en ny kæreste, Jackson, som også er med til begravelsen.

Bogen handler om døden, sorg og accept. Om at konfrontere virkeligheden og leve videre, selvom det synes umuligt. Griffin bearbejder sin sorg ved at tale med Theo, og derfor er bogen henvendt til ham, som en fortælling om alt det Griffin ikke nåede at sige. Den hemmelighed han stadig bærer på. Jackson sørger også, og trods deres modvilje mod hinanden får de to talt ud om Theo, om det gode og det dårlige, og om hvem han var for dem.

Kapitlerne skifter løbende mellem nutiden og fortiden. Vi oplever derfor både de gode tider - som venner, som nyforelskede. De dårlige tider - da Theo flytter væk og de slår op. Og så enden på det hele – tiden efter Theos død. At vi oplever deres glæde ved hinanden, og Griffins smerte og håb for fremtiden, gør blot tragedien endnu større. Der er tabt tid mellem dem, tid Griffin havde regnet med nok skulle komme. Et budskab i romanen er derfor at man bør gribe chancen, når den er der, men også at ens identitet og fremtid ikke nødvendigvis former sig på den måde, og med de personer, man tror.

Betty Frank Simonsen
53220819
9788702224078