Forførende Paris

2016
)

Forførende Paris af Alexandra Potter

29 nov.16

Det flyder over med boblende romantik og søde smil i dette farverige og forførende eventyr, som er en sødmefyldt hyldest til kærligheden.

Jeg har stor respekt for forfattere der formår at skrive en vellykket kærlighedsroman. Det er en umådelig svær disciplin, for historien skal helst både vække dybe følelser og længsel efter mere hos læseren. Der skal være berusende romantik, flirten og søde kys krydret med en dybereliggende historie bag personerne, som selvfølgelig skal have masser af personlighed og karakter. Dertil spiller omgivelserne en vigtig rolle. Der skal være smukt, og jeg kan personligt også godt lide at fornemme historiens vingesus. Humor og et glimt i øjet er et must. Det gør historien levende og endnu mere underholdende. Desuden kan jeg også godt lide, at der er flere lag i fortællingen, måske endda flere spor, da det holder spændingen på et højt niveau gennem hele romanen. Alt dette og mere til fik jeg i ’Forførende Paris’.

Ruby Miller er en enestående karakter, som af en eller anden grund altid vikler sig ind i skæve og finurlige situationer. ’Forførende Paris’ er en fantastisk skøn kærlighedsroman, der emmer af poesi og parisisk stemning med et ganske særligt drys af mystik og drama. Rubys genforening med kæresten Jack går slet ikke, som hun havde håbet på. Det er svært nok med et langdistance forhold, men da Jack ikke dukker op i lufthavnen og en veninde i Paris beder om hjælp, tøver Ruby ikke et sekund. Med knust hjerte springer Ruby på toget mod kærlighedsbyen over dem alle. Her venter forrygende og dramatiske oplevelser, der får Ruby til at se kærligheden i et helt nyt lys. I en forladt lejlighed, der har stået uåbnet siden 2. Verdenskrig finder Ruby et bundt støvede og efterladte kærlighedsbreve. Hvem skrev brevene og hvorfor blev lejligheden forladt? Ruby kaster sig ud i at løse mysteriet, der viser sig at være et vaskeægte kærlighedsdrama som langt fra er slut, men stadig vækker genklang ind i nutiden.

Der er absolut ingen grund til at vente: pop champagnen, kap jordforbindelsen og spring ud i ’Forførende Paris’ - en af de mest magiske og vidunderlige kærlighedsromaner, jeg endnu har læst.

Højbjerg
Nanna Birch