Fiktioner og andre fiktioner

2012
)

Fiktioner og andre fiktioner af Jorge Luis Borges

23 okt.12

Ord dækker ikke for det Borgeske lærde og legende univers. Gennem labyrinter og spejle ophæver han tidens og verdens gang og skaber nye verdener, der er ødsle på indsigt og længsel.

At læse Jorge Luis Borges er som at læse verdenshistorie, litteraturhistorie, Argentinas historie, hans egen og hans families historie samt religion og filosofi på én gang. Som en palimpsest skriver han oven på tidligere tekster, forandrer dem og skaber derefter selv nye, som er åbne for andre. Han opfinder nye universer, hvor han ophæver tidens og verdens gang. Han fantaserer, leger og drømmer om både virkelige og fiktive personer og kommer med stærke politiske, filosofiske eller ironiske kommentarer til begivenheder eller handlinger.

Med få ord beskriver Borges stemninger og sansninger og ødsler med indsigt og længsel. Der er ikke langt fra det rå og bestialske til det dybt seriøse, det milde og sjove. Man bliver let svimmel af at fordybe sig i Borges univers, og ét er sikkert: man bliver aldrig færdig eller kommer til at forstå det helt. Og det er det fascinerende. ”Du som læser mig, er du sikker på at du forstår mit sprog?” (Biblioteket i Babel).

Denne samling indeholder fire af hans vigtige noveller og fortællinger, nemlig ’Nederdrægtighedens verdenshistorie’, ’Fiktioner’, ’Aleffen’ og ’Bogen af sand’.  Den første fortælling er korte, men skarpe historier om skurke og forrædere. ’Fiktioner’ er universer med kaos og kosmos med uigennemskuelige love, hvor labyrinter og spejle spiller en central rolle.  ’Aleffen’ handler bl.a. om kendte personer, religiøse og politiske opfattelser og identitet. ’Aleffen’ betyder det sted, som indeholder alle steder. HeIe verden indgår i en litterær form. I titelnovellen ’Bogen af sand’ forsvinder den uvurderlige bog i en kælder på et stort bibliotek. Borges bevæger sig smertefrit fra erindringer til essays til krimi til fantasy og til dybt lærde metafysiske skrifter fyldt med spørgsmålstegn og paradokser. Det er frydefuld og drillende læsning.

Jorge Luis Borges (1899-1986) var født i Argentina og var sammen med Gabriel García Márquez med til at grundlægge den latinamerikanske magiske realisme.  Paul Auster, Umberto Eco og Svend Aage Madsen har været inspireret af hans betydelige og verdenskendte forfatterskab. Han er høj grad forfatternes forfatter. Hans egne forbilleder var fra det 19. århundrede, bl.a. forfatterne R. L. Stevenson (1850-1894) og G. K. Chesterton (1874-1936).

Morten Søndergaard og Peter Poulsen
29518114
Ida Balslev-Olsen