Fikseren

2017
)

Fikseren af Gabriella Ullberg Westin

07 sep.17

Spændingen starter på side ét i tredje bog om Mordene i Hudiksvall. Endnu et godt og gedigent krimifiks med Johan Rokka.

’Fikseren’ er uden tvivl den bedste af forfatterens krimier med Johan Rokka i hovedrollen. Ingen langsom start her, tværtimod er der fuld fart på fra første side. Hovedpersonen træder virkelig i karakter, men på den gode måde. Ikke noget med skilsmisser, druk eller andre voldsomme traumer, bare en rimelig almindelig og rigtig velfungerende hovedperson, der tager sit job som efterforskningsleder alvorligt. Hans reaktion, da sagen kommer endog meget tæt på ham personligt, beskrives godt og realistisk. Plottet er virkelig gennemtænkt, og at det kommer så tæt på Johan Rokka, gør det bare endnu mere spændende og interessant.

Flere skuddrab finder sted i lille Hudiksvall, men først da en yderst vigtig medarbejder, Louise Höijer, hos byens store virksomhed Biotech Iris forsvinder sporløst, begynder sagens omfang at gå op for Johan Rokka og kollegerne hos Hudiksvall politi. Johan Rokka er ved at blive sat af sagen på grund af det tætte forhold til Louise, men da der er personalemangel, får han lov at blive. Han kører som sædvanligt sit eget løb med Janna og finder snart en sammenhæng mellem de stadig flere mord og forsvindinger. Igen viser det sig, at de har ret, og heldigvis er det ikke for sent for alle, da sagens rette sammenhæng afsløres.

Persongalleriet udvikler sig i positiv retning her i tredje bind, særligt Johan Rokka og Janna Weismann og deres indbyrdes forhold kommer man tæt ind på livet af, men der er dog også ting, jeg savner. Vi hører intet om Rokkas engagement i byens unge eller om sagen om hans forsvundne kæreste Fanny, og det er ærgerligt, da det gav de forrige bøger ekstra indhold. Jeg håber, det er noget, vi kommer til at læse mere om i de kommende bind, som jeg ser meget frem til.  Jeg vil på det varmeste anbefale serien, og jeg vil anbefale, at bøgerne læses i rigtig rækkefølge, som er ENSOMmerfugl, Håndlangeren og ’Fikseren’.

HarperCollins Nordic
Dorthe Klyvø
53394485