2006
)

Er der nogen? af Marian Keyes

27 nov.06
Skribent

Marian Keyes er den ubestridte dronning af den irske chick-litt. Denne roman om den fjerde søster i den hjertevarme og skrupskøre irske familie, Walsh, er bare helt eminent.

Denne gang er det historien om den anden yngste søster i familien Walsh, som Keyes fortæller. Vi møder Anna for første gang i hendes forældres hus i Dublin, hvor hun ligger i sengen - og sengen er utroligt nok placeret i den pæne stue. Det skyldes, at Anna er helt ufatteligt maltrakteret fysisk og psykisk er hun nu heller ikke på toppen.

Hun lever i en døs af smertestillende piller langt fra sit vanlige liv i New York med sine venner, verdens bedste job og hendes ægtemand, Aidan. Den eneste tanke, der slipper gennem medicin-tågen, er drømmen om at komme tilbage så hurtigt som muligt. Da hun endelig er rask nok til at tage til New York, kommer hun tilbage til et liv, der ikke ligner det hun forlod. Intet er som det var før, og Aidan er slet ikke til at finde eller komme i kontakt med.

For Anna bliver den første tid tilbage i byen derfor forvirrende udover alle grænser, og især er det et stort problem for hende, at hun ikke kan komme i kontakt med Aidan, uanset hvor mange mails hun skriver, og hvor ofte hun  lægger små beskeder på hans telefonsvarer. Hendes søgen efter ham fører hende ind i den spirituelle verden i jagten på svar om hans forsvinden.

Som læser er der to spørgsmål, man i lang tid sidder med 1. Hvad er der sket, siden hun er tilbage i Dublin ødelagt på krop og sjæl og 2. Hvor er Aidan? Hvad svarene er, vil jeg ikke afsløre her, men mens jeg læste, fik jeg den samme følelse, som jeg havde, da jeg læste "Engle" af selvsamme forfatter. Hvad er det for nogle slapsvanse af nogle mænd som søstrene vælger! Mænd, der bare lader deres kvinder sejle deres egen sø! Som i "Engle" er der en tydelig mening med det hele, og når man endelig får svaret, hænger det hele sammen og alt bliver lysende klart.

Jeg kan derfor på det varmeste anbefale alle at læse romanen om Anna Walsh. Det er en historie fyldt med varme, glæde, sorg og ikke mindst masser af humor. For alle der elsker chick-litt vil det være en skøn læseoplevelse.

Oversat af Henriette Rostrop. Cicero, 2006. 381 sider.

Cicero
Henriette Rostrup