Enken

2016
)

Enken af Fiona Barton

01 nov.16

Spændende, stærk og velskrevet debut. En mand mistænkes for en lille piges forsvinden, dør, og tilbage står hans enke. Skjuler hun noget?

Jean Taylors mand, Glen, bliver kørt over af en bus. Glen Taylor har i fire år været under mistanke for at have bortført og dræbt et lille barn, men politiet har ikke kunne finde afgørende beviser. Jean har hele tiden bakket op om mandens uskyld. Nu da han er død, håber politiet og pressen, at hun vil holde op med at dække over ham og fortælle sandheden om, hvad der virkelig skete med 2-årige Bella.

”"Du man have været under et forfærdeligt pres siden Glens død” begynder hun. Jeg nikker og ser presset ud. Jeg kan ikke sige til hende, at jeg ikke har været det. Sandheden er, at lettelsen har været fantastisk. ”Hvordan har du klaret det, Jean?” ”Det har været forfærdeligt””.

Hvad er sandheden og hvor meget skjuler Jean, der tilsyneladende støtter sin mand? Hvis der er noget, hun har været god til, så er det at overbevise folk om, at det hun siger er sandt.

Fortællingen foregår over fire år, fra den dag  Bella  forsvandt og frem til den dag, hvor sandheden kommer frem. Fortællevinklen skifter hele tiden : Enken, Kriminalinspektøren, Journalisten, Moderen og Manden. Kapitlerne springer også i tid, så er vi i 2006, så i 2010 og så tilbage i 2006 igen, og hvor er det godt fundet på af Fiona Barton.  Det giver mening, at  der kommer små oplysninger og afsløringer hen ad vejen, og ganske langsomt stiger spændingen.

Bogen handler selvfølgelig om, hvad der virkelig skete med Bella, men ligeså spændende og tankevækkende er det at læse om pressens rolle, og om den måde de forskellige medier kæmper på for at være dem, der kommer først med nyhederne. Hvor langt de vil gå for at få fat på dem?

Også historien om politiarbejdet centreret omkring kriminalinspektøren, som ikke er i stand til at slippe opklaringen af Bella-sagen, selv om det går ud over hans andet arbejde og hans familie, er meget troværdig. Om hvordan han igen og igen ser overvågningsvideoerne igennem, for der må være noget, de har overset, og om hvordan han fortsætter med at forfølge selv det mindste lille spor, for det skylder han Bella.

Fiona Barton har en lang karriere som journalist bag sig, og hun debuterer nu som 59-årig - og hvilken debut! Fiona Barton fortæller, at hun som journalist er blevet professional betragter især af de personer, som befinder sig i periferien i de store retssager, som for eksempel konen til manden på anklagebænken. Barton er derigennem blevet meget optaget af, hvad der sker personernes liv, når kameraerne er slukkede, og alt er blevet vendt op og ned. Jeg håber meget, at hun har flere af den slags betragtninger i ærmet.

Hr. Ferdinand
Lotte Kirkeby Hansen
52575141