Endgame 3 – Spillets regler

2017
)

Endgame 3 – Spillets regler af James Frey

14 jun.17

Værdig afslutning på spillet om verdens undergang. Spændingen stiger støt, og slutningen er både overraskende og opfindsom.

De syv tilbageværende spillere i Endgame er bestemt ikke enige om, hvordan spillet skal afsluttes. Fem af dem vil – uden for reglerne – prøve at forhindre de andre to i at finde den sidste nøgle, Solnøglen. Maccabee, der er chokeret over, at Himmelnøglen i virkeligheden var et barn, følger stadig reglerne og forsøger indædt at redde verden fra undergang. Også An Lui leder efter Solnøglen, men ikke for at redde nogen eller noget som helst, tværtimod ønsker han at få ram på først og fremmest Keple22B, resten af spillerne og i øvrigt hele verden. Udover spillernes indbyrdes kamp, truer også en meteor med at ramme jorden, så det er ikke lyse fremtidsudsigter der præger menneskeheden.

Forfatteren har en eminent evne til at beskrive aktion scener, så man føler, man står midt i dem, med en meget medrivende skrivestil. Plottet holder hele vejen, og de mange uventede og overraskende drejninger gør, at man hele tiden fastholdes i spænding og til tider ligefrem frustration. Historien indeholder alt det, der udgør en god læseoplevelse: kærlighed og had, aktion med vildt gode kampscener, de godes kamp mod de onde, og derudover er den krydret med truslen om verdens undergang og et par rumvæsner. Der mangler simpelthen ikke noget.

Det fungerer perfekt, at man skiftevis følger de forskellige tilbageværende spillere, det gør personerne mere levende og autentiske.  Jeg fik mine favoritter, men alle har både gode og dårlige hensigter, hvilket er med til at gøre dem menneskelige, det gælder i hvert fald for de fleste af dem.

Trilogien er også et spil eller en gåde, men den skulle være meget svær at løse. Jeg har slet ikke forsøgt, for det er ikke noget der interesserer mig. Ledetrådene er gemt på bøgernes sider i illustrationerne og på andre måder, men heldigvis kan bøgerne sagtens læses uden at man evner eller gider at løse gåden. Man kan finde mere om gåden på serien hjemmeside. De tre bøger kan anbefales til læsere af dystopier, men det er et must at læse dem i rigtig rækkefølge.

Høst & søn
Stig W. Jørgensen
53133991