En sidste melodi

2018
)

En sidste melodi af Lisa Genova

22 aug.18

Gribende roman om den frygtede sygdom ALS og den svære tid for patient og pårørende under sygdomsforløbet.

Richard er en berømt koncertpianist, som i sin karriere helliger sig musikken på bekostning af familien. Da han bliver ramt af sygdommen ALS, indser han, at der er ting i livet, han kunne have gjort anderledes. Langsomt erkender Richard sine fejl og mangler for sig selv, men er det for sent at gøre indrømmelser og bede om tilgivelse? Ekskonen Karina er chokeret over sygdommens frygtelige invasion af Richards krop. Selv føler hun sig svigtet og indebrændt. Karrieren hun drømte om, et lykkeligt ægteskab – intet blev som hun håbede. Men Richards sygdomsforløb får hende til at erkende, at hun måske selv kunne have gjort mere for at få et lykkeligt liv.

Bogen fortæller den bevægende historie om en mand, der får konstateret ALS, og om hvordan sygdommen påvirker ham fysisk som psykisk. Genova har med sin professionelle og enorme viden om neurologiske sygdomme et solidt og nænsomt greb på de faktuelle omstændinger ved sygdom og behandling. Fortællingen er hjerteskærende og stærkt bevægende og giver et fantastisk indblik i de sygdomsfaser og utallige sorger, men også små glimt af håb, som patienten står overfor. De pårørende bliver ikke glemt i romanen, hvor forfatteren tegner et stærkt portræt af en tidligere hustru og en datter, og den nødvendige styrke, frustration, og afmagt de må stå igennem som plejere og nærmeste familie.

Lisa Genova er forfatter til den filmatiserede roman ’Stadig Alice’ om en kvinde, der rammes af Alzheimers. I ’En sidste melodi’ skriver hun med stor indlevelse og viden om den skræmmende sygdom ALS, og de indvirkninger det har for patient og pårørende.

ALS er en nådesløs sygdom, som lammer kroppens muskulatur. Årsagen er, at de nerveceller, der normalt får muskulaturen til at bevæge sig, er ved at dø. Lægerne kan hverken forklare eller helbrede ALS, men der er forskning i gang, som forsøger at finde en kur.

Cicero
Ulla Lauridsen
54463200