En moderat tilstand

2010
)

En moderat tilstand af Henrik Werner Hansen

17 maj.10

Spændende og medrivende samfundskritisk krimi-debut, hvor man virkelig kommer med bag de lukkede døre på en dansk politistation.

’En moderat tilstand’ foregår i 2006 i en dansk politikreds i nærheden af København.  Der bliver begået mord inden for politiets egne rækker, og det står snart klart, at der er nogen der vil visse af politikredsens ansatte til livs. Efter de bestialske mord på en politimand og hans kone, går jagten ind på morderen, og det bliver en lang og spændende rejse, vi som læsere skal med ud på, inden vi endelig får svar på vores spørgsmål til sidst. Undervejs i bogen behandles emner som terrorisme, internationale trusselsvurderinger, politik og Muhammedkrisen.

Der er mange personer, historier og sidehistorier i denne krimi. Vi følger blandt mange andre den unge politibetjent Janus Larsen, den ældre og alkoholiserede politibetjent Quist og den unge autistiske kvinde Bea. Forfatteren formår dog at flette historiens personer og handlinger sammen til sidst, så man som læser får svar på alle de spørgsmål man undervejs har siddet inde med.

Henrik Werner Hansen er tidligere politimester og chefanklager, og det mærkes da også tydeligt at forfatteren til denne bog har livet og dagligdagen på en politistation helt inde under huden. Som læser får man tegnet et klart og tydeligt billede af både ansatte og miljø på en, ikke helt almindelig, dansk arbejdsplads.

Som krimielsker sker det af og til at man hænger fast i de populæreste serier, og i den tætte strøm af ny og spændende læsning fra de kendte forfatteres hænder, kan man nemt overse andre gode læseoplevelser. jeg vil dog anbefale alle, at tage sig tid til at få presset Henrik Werner Hansens debut-bog ind imellem Läckberg, Jussi Adler-Olsen og de andre store krimi-forfattere, for ’En moderat tilstand’ er helt sikkert en oplevelse værd.

EC Editions
28220421
Anne-Lone Krog Møller
9788791392283
303

2 anmeldelser
man, 10/05/2010 - 15:47

En moderat tilstand er en fantastisk bog, som fortjener stor opmærksomhed. Det er skønt og læse en intelligent krimi, som forholder sig til vores samfund. Man er underholdt på et højt plan.

Jeg kan kun varmt anbefale bogen – også til dem som normalt ikke er til krimier.

man, 03/05/2010 - 15:06

Jurister har oftest ry for at være tørvetrillende paragrafryttere. Denne vurdering kan man bestemt ikke tillægge jurist, Henrik Werner Hansens debutkrimi, "En moderat tilstand".
Den rummer det hele: et supergodt plot, hvor man til bogens sidste kapitler holdes i en nådesløs spændingstilstand. Godt nok er en del af det passerede på det tidspunkt delvist opklaret, men bogens noget overraskende afslutningen og afsløring får historien til at gå op i et perfekt slutspil. Puslespillet bliver lagt helt færdigt.
Læg dertil en fornem personskildring, masser af humor, en kritisk holdning til den tiltagende registrerings-og skemakultur i den offentlige forvaltning, en sund skepsis overfor det skred, der på bekostning af almenvældets interesser finder sted i lovgivningen vedrørende indskrænkninger i individets retsstilling og endelig en ikke ubetinget positiv tilgang til den nye Politireform, for nu at udtrykke sig mildt.

Det er virkelig en bog, der fortjener opmærksomhed, og det er ikke dagligt, man støder på en debatskabende kriminalroman af det format.