En lille bog om opera

2018
)

En lille bog om opera af Kasper Holten

23 apr.18

Kasper Holtens lille bog om opera er en let, men alligevel grundig, indføring i operaens verden, spækket med playlister. En praktisk og fin håndbog for den forudsætningsløse.

Lad det være sagt med det samme. Denne anmelder er ikke opera-ekspert. Langt fra. Jeg har halvvejs i livet overværet måske fem operaer. Jeg ejer 1, skriver én, opera på cd, og den har jeg vundet i en konkurrence på Deutsche Grammophons hjemmeside. Så hvad opera angår, må jeg siges at være nybegynder. En nybegynder, der bevæger sig ind i operaens verden, har en masse spørgsmål, som han eller hun måske ikke tør stille af frygt for at virke dum. Til blandt andet dem er denne lille, fine bog skrevet. Tilmed af en af operaverdenens store kanoner, ikke bare set gennem danske briller.

Forfatteren er ingen ringere en Kasper Holten, der i skrivende stund er nyudnævnt chef for Det Kongelige Teater i København. Kasper Holten har i en alder af kun 45 år en mildt sagt imponerende karriere. Allerede som 26-årig blev han udnævnt som chef for Den Kongelige Opera, og han har indtil for nylig været chef for The Royal Opera House, Covent Garden i London, og nu altså chef for Det Kongelige Teater.

'En lille bog om opera' kan læses som en lille, praktisk håndbog for den forudsætningsløse, der føler trang til at gå ind i operaens verden. Der er nogle gode råd til førstegangs-operaoplevelsen. Og vi taler naturligvis om at overvære en opførelse live, mens det sker, her og nu. Og det er måske heller ikke lige de gode råd, som falder først for, hvis man f.eks. spurgte mig til råds. Men Kasper Holten har nogle væsentlige årsager til, at han netop giver de råd, han giver. Jeg ville måske foreslå, at man læser om handlingen, før man går ind og ser operaen, men som Holten skriver, læser man da heller ikke handlingen i en film, inden man går i biografen.

Én af hans pointer er, at på samme måde som man ikke behøver at være ekspert i druesorter og jordbeskaffenhed for at kunne nyde en god vin, behøver man heller ikke være musikekspert for at kunne få udbytte af en opera. Dette følges op af en beskrivelse af en operas opbygning af de forskellige elementer, recitativet, arien, ensemblerne, koret osv. Så kommer beskrivelsen af de forskellige stemmetyper, deres styrker og svagheder i operasammenhæng. Et kapitel er helliget beskrivelsen af instruktørens arbejder og i et andet kapitel får vi indblik i den lange, lange tilblivelsesproces for en operaopførelse. Et enkelt lille kapitel med titlen, Kvinden skal dø, problematiserer over de sexistiske tendenser i operaerne gennem tiden.

Undervejs nævner Kasper Holten en del eksempler på arier, korsatser etc. fra forskellige operaer, mest fra hans egne opsætninger, og på Spotify har han lavet to identiske playlister med titlen, 'En lille bog om opera'. I den ene kan man lytte til musikeksemplerne i den rækkefølge, de kommer i bogen. Den anden er til lystlytning i kronologisk rækkefølge. Men 'En lille bog om opera' er også et debatindlæg. I disse tider, hvor kulturbudgetterne beskæres uden hensyn til vision og helhed, er det vigtigt at nogen går i brechen for operaen.

Kasper Holten indleder bogen med en masse gode argumenter for IKKE at lave opera, men når man har læst bogen til ende, forstår man til fulde, hvad der driver hans ildsjæl til at arbejde med dette kæmpeinstrument, som en operaopsætning er. Så lad også bogen være en påmindelse til vores politikere om, at opera er en væsentlig del af vores fælles, vesteuropæiske kulturarv, og at de er medansvarlige for at denne del af kulturarven viderebringes til de kommende generationer.

Holtens fine bog har haft den virkning, at jeg har fået meget mere lyst til at opleve opera, så jeg kan bevæge mig fra nybegynder til ”let øvet”.

Lindhardt & Ringhof
53986102