En lille bog om Blixen

2012
)

En lille bog om Blixen af Sune De Souza Schmidt-Madsen

07 sep.12

Titlen siger sådant set det hele: Dette er en lille bog om Karen Blixen, hvis liv var både usædvanligt, spændende og tragisk. Velkommen til en Fantastisk Fortælling, som er fint formidlet.

Åh ja – den Karen Blixen. Ligesom sin landsmand og forfatterkollega H.C. Andersen vil heller aldrig hun få lov at hvile i fred. Til hver en tid føjer der sig nye værker om liv og levned til den i forvejen ret anselige mængde, og kunne man i den forbindelse forestille sig, at markedet på et eller andet tidspunkt vil være mættet? Svaret er – med stor sandsynlighed - nej. Personligheder som Blixen vil i dén forstand aldrig dø – vores interesse holder liv i legenden.

Som denne lille bog (og mange andre før den) også afslører, er der utallige grunde til den stadige fascination af Karen Blixen. Hun var kunstner, kaffe-farmer og kvinde, lidenskabelig løvejæger, forfinet forfatter, sejlivet storyteller og interessant intrigemager. Hun var på ingen måde ensidig, og hendes eget liv var en lige så Fantastisk Fortælling, som dem hun skrev.

Bogen rummer lidt af det hele: Barndom, familie, ægteskab og kærlighed, sygdom, tab og – i sagens natur – til sidst død. Men det er alligevel Blixens forfatterskab, der får den største del af taletiden, og det er ganske interessant læsning, da hendes værker her placeres i en både periodisk og personlig kontekst. Ydermere er sproget både let og levende, og det klæder ærindet. Det er dejlig usnobbet samtidig med, at man afgjort bliver klogere på både Blixen og bøgerne.

Sune De Souza Schmidt-Madsen er uddannet cand.mag. i litteraturvidenskab med speciale i netop Karen Blixen. Dertil kommer, at han har været ansat på Rungstedlund – Blixens både første og sidste hjem og nu besøgsværdigt museum – og som han selv indleder sit forord til denne lille bog om Blixen: ”Denne bog er skrevet på baggrund af en stor kærlighed til Karen Blixen.”

Det kan man som læser godt mærke, og det tjener Schmidt-Madsen til ære, at han så fint mestrer den balance, der handler om at brænde for sit stof uden at det bliver højtravende eller kvalmende for læseren.

Det er både underholdende og lærerig læsning. Og et fint og fagligt supplement til Blixens egne værker.

29537658
Remote grafik/Lars Ole Nielsen