Efter tusind års fromme bønner

2013
)

Efter tusind års fromme bønner af Yiyun Li

08 maj.14

Overbevisende og superfin fortælling om det moderne Kina. Gennem ti noveller får vi med både humor og alvor tegnet et billede af kinesernes mentale tilstand.

Vi befinder os i Kina, hvor vi zoomer ind på hovedstaden Beijing. Her er Bedstemor Lin netop blevet fritstillet efter endt karriere hos ”Beijing Røde Stjerne Tekstilfabrik”. Hæderfuldt pensioneret bliver det kaldt, selvom fabrikken egentlig er gået fallit. Derfor bliver hendes pensionssum tilbageholdt, og udfordringen er nu at få livet til at gå op. På tante Meis opfordring forsøger hun sig med et ægteskab med en gammel og døende mand, dog uden hverken mental komfort eller økonomisk gevinst. Men da hun bliver ansat på et akademi og møder en dreng fra landet, begynder noget rykvis at forandre sig i hende.

Vi zoomer ud igen, bevæger os videre og zoomer ind på en by i provinsen. Landet er det samme, men tiden har ændret sig. Vi er nu midt i Diktatorens storhedstid. Ud af højtaleren på gadehjørnet buldrer kommunistiske budskaber og lovprisninger om Diktatorens storhed. Her i provinsen fødes et drengebarn med et ansigt meget lig Diktatorens. Det får en helt særlig betydning i drengens voksenliv, for pludselig dør Diktatoren, og Styret efterlyser nu en erstatning.

Det er hele denne besynderlighed, der trænger ned i Yiyun Lis hverdagsskildringer og gør dem til noget særligt. Gennem hele novellesamlingen dumper vi ned på udvalgte steder i Kina, i enkelte tilfælde i Vesten, hvor vi får et indblik i udvandrede kineseres skæbner. Vi får fornemmelsen af Kina som et stort og pumpende maskineri. Et kontrastfyldt foretagende, hvor befolkningen i høj grad er fanget mellem modernitet og tradition. I hver novelle leverer forfatteren et udsnit af et større hele, en miniature af kinesernes hverdag i et moderne og fremadstormende Kina.

Forfatteren er formidabel til på stilfærdig vis at sætte spot på problematiske og kontroversielle områder af landets historie. Politik, mytologi og historie bliver sammenpisket i en række fortællinger, som på hver deres måde giver et dirrende og skarpt billede af en verden i stor forandring. Yiyun Li er særligt optaget af, hvad der sker med mennesket i processen, hvilket i høj grad bliver undersøgt gennem bogens tætte personskildringer.

Hver novelle har sin tematik, men gennemgående for samlingen er den enorme kontrast generationerne imellem og det ambivalente forhold til Vesten, her særligt USA. I bogens sidste novelle med titlen ”Efter tusind fromme bønner” bliver det hele samlet. Det er fortællingen om den pensionerede raketforsker Hr. Shi, som tager til USA for at være tæt på sin udrejste datter. Forskelligheder i sprog, kultur, etikette, generationer og moral bliver nøgternt fremlagt i et poetisk sprog. Det er meget effektivt udført.

Yiyun Li er bosat i USA. Efter tusind års fromme bønner er forfatterens debut. På dansk har vi tidligere fået romanen De hjemløse og novellesamlingen Gulddreng, smaragdpige. I disse skriver hun ligeledes levende og stærkt om sit hjemlands kontrastfyldte kultur.

Ellen Boen
50815498
Ida Balslev-Olesen