Det rene land

2008
)

Det rene land af Alan Spence

25 feb.08

Underholdende og medrivende historisk roman tilsat lidt ulykkelig kærlighed om en skotsk handelsmands liv i Japan i 1800-tallet.

Hovedpersonen, Thomas Glover, har faktisk levet i virkeligheden, og romanen (men der er altså tale om en roman!) beretter om hans eventyrlige og dramatiske liv. Bygget på historiske kendsgerninger skildres samtidig mødet mellem øst og vest og en århundrede års gammel samfundsordens sammenbrud.

Som ganske ung kommer Thomas i 1859 til Nagasaki, og han viser sig hurtigt at være et handelsgeni uden mange moralske skrupler, men med store visioner om at åbne Japan for Vestens industrialisering. På ingen tid etablerer han handelsruter til Kina og England med silke, bomuld, te og kokain, sælger våben til samuraiernes stridende klaner, finansierer deres blodige revolution mod den militære leder, shogunen, til fordel for kejseren, grundlægger adskillige af landets store virksomheder, bliver svimlende rig, går fallit men kommer ovenpå igen. Uden nogensinde helt at forstå den japanske kultur gør han dog sit bedste for sætte sig ind i og gøre japanernes levevis og civilisation til sin egen, og på mange måder finder han sin egen balance mellem to civilisationer, der er hinandens naturlige fjender. Privat bliver han japansk gift et par gange og får både en datter med sin sidste kone og en søn med en afholdt kurtisane, Maki.

Det er en farvestrålende og velskrevet fortælling med samuraier, geishaer, teceremonier, buddhisme, templer og røgelse, og det er fra første til sidste side elementært spændende af følge den unge Glover på hans færd gennem handelsliv, politik og kærlighed.

Bogen er godt skruet sammen, virker særdeles godt dokumenteret og beskrivelsen det japanske samfund og alle de særegne skikke og æresbegreber er uhyre spændende. Romanen føjer sig på ypperligste vis til romaner med lignende indhold f.eks. James Clavells "Shogun" eller filmen "Den sidste samurai" - operaen "Madame Butterfly" spøger også lidt i baggrunden.

Den spændende historie har bred appel til både mænd og kvinder, og jeg kan varmt anbefale romanen.

Det er forfatterens anden bog på dansk. På engelsk har han en lang række romaner og digte bag sig.

Oversat fra engelsk af Iben Hasselbalch efter 'The pure land'. Rosinante, 2008. 461 sider.