Den genfødte morder

Af ( )

"Den genfødte morder" af A. J. Kazinski

Forlagets beskrivelse Niels Bentzon, gidselforhandler ved Københavns Politi, sættes ind på Sikringen – landets mest flugtsikre anstalt, stedet hvor de allerfarligste patienter er spærret inde, massemordere, voldtægtsforbrydere, skizofrene voldsmænd. For at opklare et uhyggeligt giftmord på en overlæge, skal Niels Bentzon udgive sig for at være patient, en galning blandt de andre galninge. På den anden side af Sikringens mure bliver Niels Bentzons kone, astrofysikeren Hannah Lund, også trukket ind i sagen, da det viser sig, at mordet trækker giftige tråde fra et klubværelse på Nørrebro over et luksushotel i London under krigen og helt tilbage til Sokrates’ dødscelle i år 399 f. Kr. Den genfødte morder er tredje selvstændige bind i serien om gidselforhandleren Niels Bentzon og astrofysikeren Hannah Lund. ”Den genfødte morder” er en spændende, fascinerende, interessant men også usandsynlig thriller. Forfatterparret mestrer på fortræffelig vis at koble et giftmord på Sikringsanstalten i Nykøbing Sjælland, et drab på et klubværelse i København, et dødsfald i 1939 på et hotelværelse i Oxford og Sokrates’ død i 399 f.Kr. sammen til en spændende fortælling. Går man som læser ind på bogens præmisser, så hænger det hele sammen. Ud over at være en thriller rummer bogen også to kærlighedshistorier. En nutidig mellem bogens to hovedpersoner, politimanden Niels Bentzon og hans kone, Hannah Lund og en, der foregår i England i 1939. Der er mange interessante miljøskildringer, som spænder fra sydamerikanske småbyer, Oxford lige inden krigen, politimiljøet, familiemiljøet til livet på Sikringsanstalten. Især beskrivelserne af forholdene her gør indtryk. Da forfatterparret i bogens efterord takker en tidligere chef og overlæge på Sikringsanstalten for at give dem indsigt i forholdene, må man gå ud fra, at beskrivelserne – tilsat digterisk frihed – er ganske realistiske. Både for indsatte og ansatte må det være et meget barsk miljø at opholde sig i med alt det, der foregår med stærk medicinering, fastspænding og elektrochok. Titlen ”Den genfødte morder” har forbindelse til et af bogens store temaer, nemlig reinkarnation. Mit eget kendskab til dette fænomen relaterer sig især til et par tv-serier, jeg har set for nogle år siden. De var dog ikke helt så spektakulære, som det der beskrives her, men som baggrund var de ganske gode at have med i bagagen under læsningen. Bogen er opbygget således, at handlingen dels foregår på Sikringsanstalten, hvor synsvinklen er Niels Bentzons, dels på en rejse i Sydamerika og England, hvor synvinklen er Hannah Lunds og sluttelig i førkrigstidens Oxford, hvor synsvinklen er en ung mand, Michaels. Ham som dør på et hotelværelse. Disse handlingsspring virker godt, og flere af dem slutter med en cliffhanger. Hvor vidt man tror på reinkarnation må være op til den enkelte, så det er ikke her, det omtalte usandsynlige spiller ind. Det gør det derimod i mange af de situationer, som Niels Bentzon udsættes for. Usandsynlighed til trods – meget spændende er det. Bogen er ikke en, man bare ”skøjter hen over”, da det sproglige visse steder ikke er helt så tilgængeligt. Selv om jeg er til den mere til den realistiske krimi, må jeg for ”Den genfødte morders” vedkommende ”overgive mig”. 5 krimihjerter

Politikens Forlag
51753860
9788740008609