Den fynske kulturarvsekspedition

2018
)

Den fynske kulturarvsekspedition af Ole Lejbach og Jens Blendstrup

07 jun.18

En pragtfuld coffee table book om 30 steder på Fyn, Ærø og Langeland, som ikke længere bruges til deres oprindelige formål, rigt illustreret med Ole Lejbachs tegninger og fotos.

Har du hørt om Lunghøj Piske- og Stokkefabrik? Eller Polymeren? Heller ikke jeg, men når du ligesom jeg er blevet indfanget af stemningen og historierne i bogen med titlen, ’Den fynske kulturarvsekspedition’, er dit liv blevet en hel del rigere, ikke bare på viden om fynske steder, men også på en fornemmelse af tidligere tiders iværksætterdrømme og foretagsomhed og ikke mindst historiens vingesus.

Dette er en aldeles pragtfuld bog, der formidler viden om ikke bare disse forladte steders egen historie, men også om deres rolle i danmarkshistorien. Ole Lejbachs skønne tegninger i blyant og akvarel giver en helt særlig stemning til historierne. Det er en bog, jeg nødig lægger fra mig, når jeg bevæger mig ned i den fynske fortid. Ole Lejbach står som nævnt for tegningerne og de fleste fotografier. Jens Blendstrup har skrevet historierne om ekspeditionens ture rundt i det fynske, og kulturhistorikeren Ann Ammons har skrevet faktaartiklerne om stedernes historie.

Det er ikke første gang, Jens Blendstrup og Ole Lejbach har arbejdet sammen om et bogprojekt. I 2015 fik de udgivet ’Ege ekspeditioner’. Det var en bog, udgivet i samarbejde med Johannes Larsen Museet, KunstCentret Silkeborg Bad og Fuglsang Kunstmuseum. ’Den Fynske kulturarvsekspedition’ er kommet til verden i samarbejde med Østfyns Museer. Begge bøger har været fulgt op med udstillinger og foredrag rundt om i landet.

Bogen er opdelt i ti hovedafsnit, som hvert indeholder beskrivelsen af tre steder. Disse tre steder er placeret geografisk inden for så kort afstand, at ekspeditionen har kunnet nå dem alle på én dag. Jens Blendstrup har skrevet et kapitel om ekspeditionens tur til hvert sted i sin vanlige underfundige og fabulerende stil. Til indledning af historien om hvert sted, er der en gengivelse af Ole Lejbachs tegning, alle lavet med grafitblyant og akvarel. Hvert hovedafsnit afsluttes med Ann Ammons faktaartikler.

Man kan læse bogen fra den ene ende til den anden, eller man kan springe rundt i den og udvælge sig sine favoritsteder. Jeg læste den fra første til sidste side og sidder nu med en stor lyst til at tage en tur rundt på Fyn.

Kulturarv Fyn
53995616
9788792620682