Den forkerte forfatter

2013
)

Poetisk, vanvittig og uforudsigelig

13 jul.13

En af Litteratursidens brugerambassadører anmelder: Carl Tesbaums debutroman "Den Forkerte Forfatter" har bestemt ikke fået så meget opmærksomhed, som den fortjener. Vi har med en bog at gøre, der i den grad formår at fange sin læser fra side ét til den højest overraskende og vanvittige slutning.

Rumle Strange er feteret skuespiller, men har aldrig følt at familien har værdsat hans evner. I stedet har forældrene haft travlt med at rose storebroren, den idylliserede Michael Strange, der desværre forsvandt på mystisk vis i en ung alder.

Da Rumle Strange får tilbudt et manuskript af en forlægger - Rumle skal bare lægge navn til - ser han sit snit til at vise verdenen, at han også kan skrive. Det bliver startskuddet til en tour de force af skelsættende situationer, der breder sig ud over kønsdiskussioner, diskussioner om forlagsbranchen, men også om mere eksistensialistiske diskussioner om, hvorvidt vi selv er herre over vores eget liv, og om vi har modet til at træffe valg, der på kort sigt måske ikke høster frugterne.

De små "noveller" er flettet så eminent godt sammen, at man ikke oplever dem som noveller, men som en samlet historie, der plotmæssigt hele tiden overrasker. Det er umuligt at forudse handlingen, og hele bogens forløsning i sidste "novelle" er for mig et af højdepunkterne i dansk litteratur. Det er absurd, poetisk og helt igennem fantastisk. Normalt læser jeg bøger i en helt anden genre, men netop Tesbaums debutroman har fået mig til at åbne øjnene for lidt mere smalle bøger. Bøger der tør tage chancer og som tør udfordre læseren.

Romanen er opbygget som en rethink over Karen Blixens "Syv Fantastiske Fortællinger", men det gør absolut intet for læseoplevelsen, at man ikke kender til Blixens forfatterskab. Hver "novelle" indledes med et overblik over, hvordan novellerne er forbundet og hvilke elementer, der trækkes på i Tesbaums version. Jeg har ikke læst Blixen,og jeg må indrømme, at jeg ikke savnede den bagvedliggende forståelse for Blixens forfatterskab - omvendt har jeg måske fået lyst til nu at læse "Syv Fantastiske Fortællinger" udelukkende fordi Tasbaums værk virker så stærkt.

For mig står denne bog som den stærkeste udgivelse indtil videre i 2013 - den fortjener virkeligt et større publikum.

DreamLitt
50513335