Den du elsker

2017
)

Den du elsker af Mari Jungstedt

15 jun.17

Spændende og intens krimi fra Gotland. Tolvte bog er en af de bedste i serien fra politistationen i Visby.

En kvindelig ejendomsmægler findes myrdet i et øde område på Gotland. Hendes mand fortæller politiet, at hun ville ud at se på en herregård, som hun havde fået til opgave at sælge og at han alarmerede dem, da hun ikke kom hjem. Men kan Anders Knutas stole på den afdødes mand, eller er det i virkeligheden en nærtstående, der har myrdet kvinden? De tre søskende, der skal sælge gården, er ikke alle lige fine i kanten, og de er bestemt ikke enige om, hvorvidt gården overhovedet skal sælges. Julia Ramborg, der bor på gården, synes ovenikøbet, at der er nogen, der lusker omkring om aftenen, så der er mange løse ender for Anders Knutas og resten af styrken. Da der sker flere mord i området, får politiet endog meget travlt med opklaringsarbejdet.

'Den du elsker' er nummer tolv i serien, og jeg synes faktisk, de bliver bedre og bedre. Forfatteren har helt styr på plottet, der er yderst veldrejet og holder helt til sidste kapitel. Også persongalleriet styrer Jungstedt fremragende, de velkendte politifolk og deres indbyrdes forhold fungerer utrolig godt. De er alle, inklusiv sagens hovedpersoner, meget realistiske. Selvom der går lang tid imellem, man læser en bog i serien, har forfatteren en evne til at skrive på  en måde, så man hurtigt er tilbage på politistationen i Visby. Det er ikke fordi hun direkte opdaterer læserne, men på en nærmest usynlig måde, får hun alligevel opsummeret, hvad der skete sidst.

Sproget er enkelt og uden alt for mange unødvendige ord og beskrivelser. Det gør bogen til en intens læseoplevelse, og det kan jeg godt lide, når det gælder krimier. Hele serien kan anbefales, og da Knutas og de andre hos politiet i Visby fylder en del i handlingen, vil jeg anbefale at læse dem i rækkefølge, selvom hver bog afslutter en sag.

People's Press
Kamilla Jørgensen
53199615