De sidste timer

2018
)

De sidste timer af Minette Walters

07 sep.18

Storslået historisk roman om Den Sorte Døds hærgen i England. Minette Walters har bedrevet en uhyggelig realistisk fortælling om en af verdenshistoriens mest ødelæggende pandemier.

England år 1348. Da rygterne om en ekstremt smitsom og dødbringende sygdom når frem til godset Develish i Dorsetshire, har den brutale godsforvalter Sir Richard ingen anelse om, at de kommende dage vil blive hans sidste. Enken Lady Anne er en kontroversiel og fremsynet kvinde. Da hun vælger at isolere godset fra omverdenen for at undgå smitte, redder hun mange liv, men skaffer sig også mange fjender deriblandt sin datter Eleanor, der er sin magtbegærlige far op ad dage.

Minette Walters er en anerkendt krimiforfatter, som nu har kastet sig over den historiske roman. Hun gør det aldeles fremragende i denne første del i serien om pest og ødelæggelse i Europas middelalder. Samtidig får hun skabt en stærk og interessant heltinde i Lady Anne, hvilket klæder romanen ualmindeligt godt.

’De sidste timer’ er yderst velkomponeret og ud over at være en historisk roman, oser den også af middelalderkrimi. Minette Walters er en dygtig forfatter, der med stor viden går i dybden med temaer om familieforhold og samfund, godt krydret med dramatiske elementer som magtspil, intriger, retfærdighed og hævn. Der hersker ingen tvivl om at Walters er en fremragende forfatter, og hun viser sig her jævnbyrdig med de tunge drenge i den historiske roman genre, Umberto Eco, Ken Follett og Ildefonso Falcones.

Walters beskæftiger sig ikke blot med Den Sorte Døds udbredelse, men har en interessant vinkel på datidens uvidenhed om sygdommes opståen, smittefare og -bærere. Kirken forklarer pesten som Guds straf over de syndige, men Lady Anne har som urtekyndig et helt andet syn på sagen. Da hun ser hvordan kontakt med smittede kræver nye dødsofre, vælger hun at udrense pesten ved at nedbrænde fæstebøndernes huse og isolere de muligt smittede fra de raske.

Uden for murene forsøger udsendingen Thaddeus Thurkell sammen med unge mænd fra godset, at indsamle nyheder og forsyninger fra de omkringliggende godser. Men verden udenfor er fyldt med ukendte rædsler og grusomme mænd, der med vold og magt vil skaffe sig ind på Develish.

En utroligt spændende historisk roman, der fortjener at blive læst vidt og bredt.

Modtryk
Lilian Kingo