Damen i midten

2018
)

Damen i midten af Julia Lahme

24 maj.18

Et indbydende billedværk om det engang så legendariske stormagasin, hvis 150-årige historie afspejler et stykke dansk kulturhistorie med fokus på kvinder.

Det er i høj grad de utallige illustrationer, modetegninger, reklamer og fotos, der fortæller Magasins historie. Forfatteren har hentet inspiration i Magasins arkiv, som er lavet af medarbejderne. I lighed med arkivet er teksten et herligt kludetæppe af oplysninger, som man kan læse i sin helhed eller hygge sig med at pluklæse. Det er historien om de to stiftere, Emil Vett og Theodor Wessel, som havde modet og visionerne til at skabe et helt specielt stormagasin. Først i Aarhus og senere i København og en række provinsbyer, men det er især i Magasin i den paladsagtige bygning på Kongens Nytorv i København, visionerne realiseres.

Historien fortælles kronologisk, men foretager sig mange svinkeærinder undervejs. Det er ubestrideligt kvinden, der er i centrum. I begyndelsen først og fremmest de velstillede fruer, der her fik mulighed for at undslippe den kedsommelige tilværelse inden for hjemmets fire vægge og gå på jagt i et forbrugspalads med fingeren på modepulsen, og hvor der også var tænkt på rekreative områder. Samtidig gav Magasin de knap så velstillede kvinder mulighed for gode jobs, hvor de kunne tjene deres egne penge.

Det er et stykke modehistorie, der også afspejler samfundsudviklingen. Der fortælles om kvindernes frigørelse, både bogstaveligt fra de snærende korsetter til løsthængende og mere behageligt tøj, og på det bredere samfundsmæssige plan. Magasin har i høj grad haft fingeren på pulsen og blikket rettet mod udviklingen i den store verden, og man har formået at overleve økonomiske op- og nedture i samfundet. Der var drømme og stjernestøv og dyre Parisermodeller, men side om side med det eksklusive modetøj blev der efterhånden også plads til finere stangtøj, og da teenagerne blev et købedygtigt publikum, fik de en særlig afdeling.

De sidste årtier, hvor det begyndte at gå ned ad bakke for Magasin, gør forfatteren mindst ud af. Måske fordi det er en jubilæumsbog og dermed en hyldest til Magasin, dvs. det Magasin, der var engang. Magasin er i dag på udenlandske hænder, men nedturen begyndte allerede før. Man kan ikke længere sige, at Magasin har særlige visioner, der adskiller det fra mange andre stormagasiner. Magasins storhedstid varede dog adskillige årtier, og det er spændende at læse om.

Mode, kvinder & danmarkshistorie set gennem et stormagasins vinduer
Gad
54049250