2015
)

Bo i skoven af Kirsten Ahlburg

01 dec.15

Gode letlæsningsbøger kan man ikke få for mange af. Med ’Bo i skoven’ får de 6-8-årige en bog med en både hyggelig og spændende historie og letgenkendelige situationer.

Af Susanne Dahl Jensen

’Bo i skoven’ er en lille fin historie om drengen Bo og hans hverdagsliv og oplevelser. I denne bog skal Bo med sin far i skoven for at plukke bær. Bo finder også nogle rigtig flotte hvide svampe, som han smager på, men da han vil have far til at smage, får han at vide, at svampen kan være giftig, og så må de en tur til lægen for lige at være på den sikre side. Og heldigvis går det ikke så galt, for svampen er ikke giftig, og Bo får sig bare en slem forskrækkelse – og det er selvfølgelig slemt nok. Men han får også en tærte, mor har bagt med de bær, han og far har samlet.

Forfatter Kirsten Ahlburg og illustrator Jon Ranheimsæter har her lavet en rigtig fin letlæsnings-serie, hvor denne titel er den 33. titel i serien om Bo. Bogen har karakter af en ”rigtig” bog med stift bind og 19 sider og giver begynderlæseren noget at ”tygge” på. Bogen er bygget op med korte sætninger, små overskuelige afsnit og mange gentagelser af ord, så læseren hjælpes godt igennem teksten. Handlingen i bogen er fint illustreret med Jon Ranheimsæters naturtro tegninger, der tydeligt viser, hvad der sker, så læser også kan hente lidt hjælp fra billederne.

Kirsten Ahlburg har skrevet et utal af letlæsningsbøger både for begynderlæsere, men også for læsesvage unge, og Jon Ranheimsæter har illustreret rigtig mange kendte børnebogsforfatteres bøger og har også selv skrevet nogle stykker. Med denne serie får begynderlæseren en rigtig fin lille bog at øve sin læsning med. En helt almindelig læsebog om en helt almindelig dreng, som er ganske enkel i både sprog, udstyr og historie, og med 32 foregående titler er der nok at gå i gang med.

pædagogisk forlag
51618386
-7668