Besættelse

1992
)

Besættelse af A. S. Byatt

01 jan.11

To nutidige forskere er på sporet af en hemmelig romance mellem to viktorianske digtere - Det leder dem ud på en spændende, litterær skattejagt, hvor de selv modstræbende begynder at blive tiltrukket af hinanden.

Byatt er en intellektuel forfatter, og der er flere lag i hendes store roman, som fik den fornemme Booker pris. Digte, breve og dagbogsoptegnelser er en integreret del af fortællingen og en væsentlig baggrund for at forstå personerne. Et kendskab til viktoriatidens digtning er en fordel, men ikke et must, for romanen er desuden både spændende og underholdende.

Den halvkedelige, ludfattige forskningsassistent Roland Michell, der forsker i den viktorianske digter Randolph Henry Ash, finder ved et tilfælde nogle optegnelser i en bog, der antyder et romantisk forhold mellem Ash og en kvinde, der ikke er hans hustru. Han stjæler optegnelserne, besat af tanken om at finde frem til denne mystiske kvinde. Det fører ham til den smukke, men kølige Maud Bailey, der forsker i en anden viktoriansk digter, Christabel LaMotte.

Sammen drager det umage par ud på en litterær skattejagt, hvor de leder efter mere skriftligt materiale og opsøger de steder i England og Frankrig, hvor Ash og LaMotte har færdedes, og undervejs oplever de deres egen forsigtige romance. Efterhånden afsløres der mere og mere af den historiske affære, bl.a. at den også har båret frugt. Men hvad blev der af barnet? Dræbte den uafbalancerede Christabel det? Og hvad med Ash? Vidste han noget? Der er mange uafklarede spørgsmål, men bogen slutter med en særlig krølle, der giver læseren en viden, som Maud og Roland ikke har.

Byatt fortæller skiftevis om nutiden og fortiden, og efterhånden bliver Ash og Christabel lige så levende for læseren som Roland og Maud. Der drages paralleller mellem de to kvinder og deres forbehold over for kærligheden af angst for, at den skal forstyrre deres digtning/forskning.

Den dobbelte kærlighedshistorie og det spændende, litterære mysterium er fyldt med symbolik og litterære hentydninger og tilsat en ironisk fremstilling af visse litteraturforskeres grådighed og misundelse, da de får færten af Roland og Mauds hemmelige skattejagt.

Titlen er dobbelttydig og går både på kærligheden og den forskningsmæssige besættelse, og som læser bliver man på en måde også besat af at kende den fulde sandhed.

En romance
Claus Bech