Bag slørene

2017
)

Bag slørene af Michael Connelly

16 mar.18

Bosch hvirvles ind i to højspændte sager i kampen om retfærdighed i sekstende bind af en af verdens bedste krimiserier. Kan han stå distancen, eller er han blevet for gammel?

Efter 30 år i LAPD har Harry Bosch – noget ufrivilligt – trukket sig tilbage. Men detektivarbejdet trækker stadig i ham, så han er begyndt som privatdetektiv. Kunder mangler han ikke. Senest har Trident Security meldt sig på banen med en anmodning fra en af deres kunder. Mangemilliardæren Whitney Vance ønsker at finde ud af, om han har en arving. Som ung blev han tvunget til at opgive kontakten til en ung kvinde, han havde gjort gravid – men fik hun barnet? Og hvad hændte der sidenhen?

Harry Bosch har ikke mange ledetråde, men klør selvfølgelig på med vanlig iver i denne tophemmelige sag, der tilmed viser sig at være en kamp mod uret. Vance viser sig at være dødssyg, og snart begynder kampen om hans milliarder.

Samtidig kan Bosch ikke slippe politiarbejdet helt. Så for at have en lille smule kontakt til sin tidligere verden, har han meldt sig som frivillig ved San Fernando Police Department. Det er en lille station, der virkelig har brug for mandskab. Så Bosch’ arbejde med de henlagte sager falder på et tørt sted. Og da han opdager en sammenhæng mellem en række voldtægtssager, sættes en større efterforskning i værk. Ikke alle er lige villige til at hjælpe, men da hans makker, Bella Lourdes, pludselig forsvinder, må alle samarbejde.

Dette er den 16. bog om Harry Bosch og politiet i og omkring Los Angeles, og gensynet med Bosch er som gensynet med en længe savnet ven. Michael Connelly ved virkelig, hvordan en god, gedigen krimi skal skrues sammen – så det gør han endnu en gang. Bosch’ liv og opklaringsiver beskrives så hårfint og letflydende, at man uden videre gribes af historien. At Bosch også denne gang trækker på sin halvbror, Mickey Haller, er et fint træk, da det på skønneste vis fletter to af Connellys serier sammen. Samspillet mellem de to halvbrødre er også værd at læse om; det har bestemt ikke været uden knaster, men de ser ud til at have fundet hinanden

’Bag slørerne’ kan varmt anbefales. Selvom den skriver sig ind i en lang række, står den distancen. Serien har bestemt ikke tabt pusten, tværtimod er det en af de allerbedste krimiserier i verden.

Af lignende serier kan jeg anbefale Ian Rankins serie med John Rebus, der ligeledes har en aldrende kriminalkommissær i hovedrollen, samt lPeter Robinsons serie med Alan Banks.

Klim