Augustus

2016
)

Augustus af John Williams

04 maj.16

En intens og levende beretning om kejser Augustus liv, kærligheden til Rom og det politiske magtspil. Blændende historisk roman i brevform. Medrivende og forrygende skrevet af John Williams.

Brevformen betyder alt for denne roman. Den fremmaner en privat sfære, som giver et sublimt indblik i de politiske intriger i spillet om Rom og kejserdømmet. Romanen tager sin begyndelse, da unge Gajus Octavian (Augustus) bliver adopteret og testamenteret og dermed udset som tronfølger af sin onkel Julius Cæsar. I 44 f. Kr. bliver Cæsar myrdet, og det politiske magtspil tager sin begyndelse. Den kun 19-årige intelligente Octavian udtænker en snedig plan og støttet af få, men trofaste venner og rådgivere bl.a. Marcus Agrippa og Mæcenas, lykkes det ham at sikre sig magten og den endelige fred for romerne i et stadigt voksende imperium. En periode med velstand og kulturel fremgang præget af digterne Vergil, Ovid og Horats store værker.

Det er en medrivende og stor historisk roman, som er dybt interessant, ikke kun fordi John Williams er en forrygende fortæller og forfatter, men også fordi brevformen giver en intimitet og forståelse for de bagved liggende forudsætninger for livet som romer. Det er spændende læsning, som blotlægger familieliv, politiske intriger og ikke mindst det ensomme liv som fremstående konsul og hersker over Rom.  Ægteskabet var sjældent forbundet med kærlighed. Frem for alt var det en forbindelse, der skulle sikre magtposition og sønner. Augustus selv opnåede ikke megen kærlighed i sit liv og med kun et enkelt biologisk barn, datteren Julia, adopterede han nevøer og stedsønner som egne sønner for at sikre arvefølgen.

Julia blev landsforvist, og hendes breve er en spændende og livagtig beretning om livet som kvinde og datter af Roms hersker. Hun var igennem flere ægteskaber og fandt først sin sande kærlighed sent i livet - Jullus Antonius blev hendes elsker, og ironisk nok var det Augustus’ ny-indførte love mod utroskab, der reddede hende fra en dødsdom grundet konspiration.  Hun blev i dømt et liv i eksil på en ensomt beliggende ø og døde år senere kort efter sin fars død i år 14 e. Kr.

’Augustus’ er en historisk roman i særklasse, beundringsværdigt skrevet af John Williams. Ingen anden roman har endnu formået at give mig et så nært og personligt anliggende billede af Roms storhedstid og magtliderligheden, der udsletter ethvert medmenneskeligt træk på sin vej mod toppen i det politiske rænkespil.

Oprindeligt skrevet af Pia Bechmann, Litteratursiden.

Mich Vraa
52359694