Audreys verden

2015
)

Audreys verden af Sophie Kinsella

27 dec.15

Young Adult roman om en ung pige og de svære konsekvenser mobning kan få. Fortalt med et glimt i øjet og masser af kærlighed.

Har man fulgt Becky Bloomwoods færden gennem tyk og tyndt i Shopaholic-serien vil man nikke genkendende til skrivestilen i ’Audreys verden’. Romanen er for det lidt yngre publikum men indeholder samme uhøjtidelige og skæve facon, som gør den skøn at læse og let at gå til. Emnet er dog ikke af den lette slags, da den handler om mobning, et emne som jeg er rigtig glad for at Kinsella tager op. At blive mobbet kan være altødelæggende, og der er desværre stadig meget tabu omkring dette emne. Derfor er det virkelig skønt at læse en lidt anderledes bog om mobningens konsekvenser, og som med krøllet humor viser at hele familien påvirkes, når et barn rammes af psykiske problemer.

Audrey er 14 år og ubehagelige episoder med en gruppe piger fra skolen har bevirket, at hun er gået psykisk ned. Hun lider af angstanfald og social fobi og har ikke været i skole det sidste halve års tid. Hun klarer lige akkurat at være i hjemmet, hvis hun altså er iført et par store solbriller, som holder virkeligheden ude. Hendes familie er lidt til den skøre side, men som altid i Kinsellas romaner er det på den gode og kærlige måde. Moren er den der suverænt sætter dagsordnen i hjemmet. For tiden er hun helt oppe at køre over storebroren Franks computerspils ’afhængighed’, hvilket der kommer en del komiske scener ud af. Da Audrey begynder at filme hverdagen og se den udefra gennem et videokamera, indser hun lidt efter lidt, at andre end hende selv har måttet ofre sig gennem hendes sygdomsperiode. Det er barsk læsning, og når Audrey får sine panikanfald, gør det virkelig ondt i hjertet. Men da Franks ven Linus begynder at besøge Audrey, sker der noget magisk mellem de to, og Audrey får det bedre og bedre. Men vil hun klare det, og hvad sker der, når hun igen konfronteres med mobningens grimme ansigt?

Romanen kan læses allerede fra 5. klassetrin og vil give masser af træk på smilebåndet uanset alder. Den er hurtig læst, men også spændende idet den rent grafisk leger med udtrykket i form af filmmanuskript-opsætning, håndskrevne noter og tegninger. Og så er man heller ikke i tvivl om, hvornår Audreys mor er virkelig sur! Af andre Yong Adult romaner med en humoristisk vinkel kan nævnes ’Mig og Earl og den døende pige’ af Jesse Andrews, ’ De sidste jomfruer i verden’ af Tom Ellen og Lucy Ivison eller ’Moskitoland’ af David Allen.

Carlsen
Dorte Andersson
51847229