Ambassadørens mission 2

2014
)

Ambassadørens mission 2 – Forræderiets døtre af Trudi Canavan

21 sep.16

Overraskelserne står i kø og plottet holder hele vejen. Trudi Canavan skriver fantastisk godt og lettilgængeligt, og hendes bøger er velegnede til fantasyelskere i alle aldre.

Så kom der gang i handlingen både i Kyrelia og i Sarkana. Efter en stille start på serien, skal jeg da lige love for, at der sker noget fra start til slut her i andet bind. Overraskelserne står i kø, og jeg elskede hver eneste side. Spændingen intensiveres og plottet holder hele vejen. Da jeg havde læst bogen færdig, ønskede jeg straks at gå i gang med næste del af serien, for der er så mange uafsluttede handlingsforløb, jeg næsten ikke kan vente med at få svar på. Jeg synes, det er en fremragende ide, at fortsætte serien om Sonea, også efter hun er blevet voksen. Det er dejligt med en hovedperson og bipersoner, man kender og holder af.

I Sarkana følger den bortførte Lorkin, Soneas søn, frivilligt med til forræderiets døtres skjulte by, velvidende at han ikke får lov at rejse derfra igen. Dog regner han med at kunne forhandle med lederne – sin frihed mod at lære dem healing. Samtidig jager Sonea, Cery og Regin fortsat den troldkvinde, der ulovligt opholder sig i Kyrelia, og som måske er tyvejægeren og dermed morder. Det viser sig, at der faktisk er flere troldkvinder på fri fod, og da sandheden kommer frem er mange mennesker i fare i Kyrelias gader og ikke mindst i underverdenen.

Trudi Canavan skriver fantastisk godt og sproget er flydende og lettilgængeligt, så hendes bøger er velegnede til fantasyelskere i alle aldre. Ud over Trudi Canavans serie ’De sorte troldmænd’, som handler om Soneas ungdom, kan jeg varmt anbefale hendes bøger om Magikerens lærling. Af andre fantasyforfattere vil jeg fremhæve John Flanagan og Joseph Delaney, som begge har skrevet fremragende fantasyserier for børn, unge og voksne fantasylæsere.

Forræderiets døtre
Tellerup
Bjarne Skovlund