Akademimordene

2014
)

Akademimordene af Martin Olczak

20 maj.14

Akademimordene er en litterær krimi med August Strindberg og Nobelprisen i centrum. Anbefales alle, der synes om Sverige, krimier eller litteratur!

Forfatteren Gard Sveen skriver i sin norske krimi Den siste pilegrimen, at Stockholm er skabt af Gud, København er skabt af kongen og Oslo er skabt af kommunen! Uanset hvad, så er skaberen fraværende, mens en morder slår medlemmerne i Det Svenske Akademi ihjel i Stockholm, en efter en. Det Svenske Akademi uddeler Nobelprisen i litteratur hvert år og har derfor en del magt i den litterære verden. Konsekvensen af magten rammer hårdt i denne spændende krimi, hvor ikke blot hvem man er, men på hvilken stol man sidder til akademimøderne, har betydning.

Mens maj måned opruller forår og lys, forsøger politiet desperat at opklare mordene. Interne stridigheder gør dog, at handlekraftige Clara Rodrigues fra Rejseholdet bliver sat ud på et sidespor, og hun må forsøget at opklare sagen i det skjulte med hjælp fra sin ven Leo, der er litterat og antikvar. Tiden er imod dem, og morderen er meget velforberedt! Det handler om hævn og gamle broderskaber og har Nobelprisen og August Strindberg som centrum for begivenhederne. August Strindberg  (1849 –1912) var en svensk forfatter, dramatiker og maler, han fik aldrig Nobelprisen i litteratur, muligvis fordi han altid var i konflikt med andre meningsdannere.

Jagten på morderen er intens og interessant. Litteraturen skal studeres, og arkiver skal besøges. Meget foregår under jorden og med næsen i bøgerne, men det er hverken kedeligt eller tørt. Udover nutidssporet kommer vi hundrede år tilbage i tiden og hører om små øjebliksbilleder fra Strindbergs liv. Det giver god baggrund, gode billeder og en god forståelse for de store linjer i bogen.

Forfatteren har tidligere skrevet børnebøger, men for min skyld må han gerne blive ved med at skrive litterære krimier. Han skriver godt, og jeg fik lyst til at læse mere om Strindberg og hans liv.

Rosenkilde & Bahnhof
Tine Hovgaard Jørgensen