2013
)

Zentropia af Anne Mette Lundtofte

02 jul.13

Fra rebelsk utopi til magtfaktor. Fængende og letlæst bog om filmselskabet Zentropa.

"Det kan være et spørgsmål mellem os og vores Gud, men her til lands har vi det nemmere, hvis vi lyver os gennem tilværelsen."

Denne udtalelse, som Peter Aalbæk Jensen alias ”Ålen”, kom med i en tale på en generalforsamling for landets VVS-installatører, kendetegner vel meget godt offentlighedens opfattelse af den ene af Zentropas grundlæggere: Stor i slaget, høj cigarføring og med et afslappet forhold til sandheden. Den anden, Lars von Trier, er mere kendt for sine provokerende udtalelser, sine fobier og neuroser.

Anne Mette Lundtoftes bog om Zentropa er et insiderindblik i en virksomhed, som er landskendt, både for en lang stribe film i verdensklasse, som har høstet priser rundt om i verden, og for en stribe skandaler med udgangspunkt i de to stifteres excentriske optræden i det offentlige rum.

Forfatteren har fået lov til at være en del af Zentropa i en periode. Hun har haft frit spil til at tale med ansatte og deltage i filmselskabets møder og sociale arrangementer, mens hverken Peter Aalbæk Jensen eller Lars von Trier har villet udtale sig direkte til bogen. Forfatteren siger på et tidspunkt til ”Ålen”, at bogen godt kunne gå hen og blive hård ved Zentropa, hvortil han svarer: ”Du giver den bare fuld gas”. Det er meget kendetegnende for ham, at han opfatter al omtale, også den der lugter af skandaler og sensation, som guld værd for firmaet.

Halvvejs gennem denne bog slog det mig, hvor mange lighedspunkter der er mellem Zentropa og Apple, således som Apple bliver beskrevet i Walter Issacsons biografi om grundlæggeren, Steve Jobs. Begge virksomheder er grundlagt af karismatiske mænd, der ser sig selv som fribyttere i forhold til den eksisterende branche, og som ikke opfatter regler som noget, der angår dem. Begge virksomheder kommer ud i alvorlige vanskeligheder netop på grund af disse mænds egenrådige dispositioner, og begge virksomheder genfødes i en form, der kan leve videre. Men her hører lighederne op, for hvor Apples succes i høj grad var baseret på én mands idéer, er Zentropa et resultat af to vidt forskellige mænds vidt forskellige ambitioner.

Bogen er let læst og fanger med det samme, og ud over selve historien synes jeg, at bogen meget fint gengiver de generelle stemninger i Zentropa, forfatteren har opfattet under sine ophold i filmselskabet, uden hun egentlig beskriver dem direkte.

29961093
Camilla Jørgensen
9788702147315
208

1 anmeldelse
AfFrede Bech Pedersen
tir, 01/10/2013 - 18:42

Bogen bekræfter indtrykket af den flabede og egocentriske Peter Aalbæk, hvorimod der ikke levnes megen plads til den geniale Lars von Trier og de øvrige producere uden hvem Zentropa-koncernen ikke ville have eksisteret.
Savner forfatternes motiv til i bogens afslutning af afsløre, hvorledes hun lod sig "forføre" til noget af Aalbæks mærkværdige livsstil.
Alt i alt alligevel en ganske tilgængelig bog, der dog ikke kommer specielt meget i dybden med filmbyens substans, hvis nogen !