Werner Best

2013
)

Werner Best af Niels-Birger Danielsen

11 jul.13

Den første danske biografi om en af topnazisterne i Danmark under besættelsen er meget omfattende og yderst velskrevet. Bestemt en bog, der vil vække interesse.

Niels-Birger Danielsens bog om Werner Best udkommer lige i kølvandet på Kirchhoffs fremragende bog om Duckwitz. Sidstnævnte kom ud af krigen med et pænt eftermæle, og Duckwitz vurderede i Kirchhoffs bog Best meget positivt og forsvarede loyalt sin chef efter krigen.

Denne bog ser Best i et helt andet lys end Duckwitz. Forfatteren er historiker, og at han også er journalist, afspejler sig i at bogen er meget velkomponeret og affattet i et flydende og uakademisk sprog. Niels-Birger Danielsen støtter sig først og fremmest til den tyske historiker Ulrich Herberts hovedværk om Best fra 1996, som aldrig er blevet oversat til dansk. Han har også haft adgang til en afdød, dansk historikers ufærdige manuskript til en biografi om Best. Desuden har han i et vist omfang anvendt den nyligt udkomne, meget omfattende kildesamling med Bests brevveksling med det tyske udenrigsministerium i perioden. I øvrigt har han som noget helt nyt haft adgang til en brevveksling mellem familien Best og deres tysksindede venner i Gråsten.

Bogen er en politisk biografi men med et pænt islæt af personalhistorie. Naturligvis fylder Bests tid som tysk rigsbefuldmægtiget i Danmark fra 1942-45 mest, og her giver forfatteren et godt og veldokumenteret indtryk af Bests virke og succes med samarbejdspolitikken, som han fandt fordelagtig, fordi den krævede meget få, tyske kontrolinstanser. Der er også beskrivelser af ungdomsårene og starten på Bests politiske karriere samt efterkrigsårene, hvor Best klarede sig pænt takket være et godt netværk, og hvor han ydede sine gamle nazifæller juridisk hjælp og i øvrigt virkede for at få gamle nazister ind i politik.

Det kan undre, at vi har skullet vente så mange år på en dansk bog om Best, som vel nok var den mest magtfulde tysker i Danmark under besættelsen. Bogen dokumenterer, at han var en krigsforbryder af værste skuffe, en skrivebordsnazist, der lod andre om det beskidte arbejde. Forfatteren går også tæt på personen Best uden at overpsykologisere. Vi får forklaringen på, hvordan han slap af sted med at smyge sig uden om en dødsdom efter krigen og nøjedes med ganske få års fængsel.

Det er lykkedes forfatteren at give en gedigen, samlet fremstilling af personen Best, der arbejdede bag kulisserne og var en af hovedarkitekterne bag Gestapo og medvirkende i opbygningen af koncentrationslejrene. På den ene side en kynisk teoretiker og ideologisk fanatiker. På den anden side en lynende intelligent og dreven pragmatiker, der navigerede behændigt og tilpasningsdygtigt gennem de skiftende forhold og politiske udviklinger uden at give slip på sin ideologi. Det er bestemt en bog, der vil vække interesse.

Politikens Forlag
50513351
9788740005271