Warcross

2017
)

Warcross af Marie Lu

01 dec.17

En af de bedste nyere Young Adult-romaner, der foregår i computerspillenes verden.

Hvor ville jeg ønske, at bogen var dobbelt så tyk, altså at anden og afsluttende del havde været med, for det var en fuldstændig forrygende og helt igennem fantastisk oplevelse at følge Emika i ’Warcross’. Jeg var overraskende begejstret for bogen. Begejstringen skyldes ikke mindst Emika, som er historiens hovedperson. Hun fremstår nærværende, virkelighedsnær og sympatisk, man kan simpelthen ikke undgå at elske hende. Hun fylder rigtig meget på den gode måde. Hun er stærk, stædig og temperamentsfuld, og alligevel er der en fortid, der plager hende, og som indimellem får det menneskelige og bløde frem i hende. Også de øvrige karakterer skinner klart igennem, og persongalleriet er i den grad med til at gøre bogen til en virkelig fremragende læseoplevelse.

Selvom en hel del af handlingen foregår i og omkring et computerspil, virker bogen på ingen måde meget nørdet. Det fylder de markante personer og deres liv for meget til. At næsten alle i hele verden spiller Warcross var heller ikke noget, jeg tænkte særlig meget på, det er som om, forfatteren har fået det gjort til det naturligste og mest selvfølgelige. Indgangsvinklen er ny for mig, det er i al fald i første omgang, som om spillet er lavet udelukkende for at glæde verdens befolkning, og skaberen deler glad og gerne gratis udstyr ud, så han er sikker på alle – rig som fattig - kan være med. Men det bliver efterhånden tydeligere, at det ikke helt hænger sådan sammen. Der er altid nogen, der vil udnytte andre, og kriminaliteten trives i bedste velgående i miljøet i og omkring Warcross. Spørgsmålet er, hvem der er god, og hvem der er knap så god - og om Emika og de andre på Phoenix Riders kan gennemskue dette inden det er for sent.

Ud over at være utrolig dygtig til det med persongalleriet skriver Marie Lu i et rigtigt godt og flydende sprog med mange temposkift, der følger handlingen. Når det går stærkt, er det korte sætninger og talesprog, og i de mere stille frekvenser af bogen er sproget mere fortællende og beskrivende. Plottet er virkelig gennemtænkt, og selvom der var visse ting, jeg godt kunne gætte, holder det alligevel til sidste side, og bogen slutter med en cliffhanger, der næsten ikke er til at holde ud. Jeg var færdig med bogen langt hurtigere, end jeg kunne havde ønsket, og jeg glæder mig meget til anden og sidste bog udkommer.

Jeg vil anbefale bogen til alle læsere af fantasy og dystopier uanset alder. Hvis I som jeg, bare ikke kan vente på sidste bog, kan jeg anbefale at bruge tiden på forfatterens dystopiske trilogi ’Legend’, ’Prodigy’ og ’Champion’.

Alvilda
John Lysmand
53704735