2004
)

Under tøjet af Jo Hermann

17 aug.04

Underholdende nutidig roman med et stænk af alvor om en opgang på Vesterbro i København, hvor beboerne kender hinanden ud og ind.

De deler glæder og sorger, indgår i skiftende konstellationer og har deres gang i butikken ”Den erotiske flamme”.

I en opgang på Vesterbro i København bor en række skæve eksistenser, der alle har én men oftest flere historier at fortælle. Her har vi bl.a. Claudia, der designer spiseligt undertøj, der er Georg, som egentlig er socialrådgiver, men han er blevet træt af at lytte og er nu selvstændig, og så er der alkoholikeren Tue, som er en af Georgs gamle klienter, han ikke sådan kan ryste af sig…. Disse personer og mange flere er hovedpersonerne i Jo Hermanns debutroman, ”Under tøjet”.

”Den erotiske flamme” er navnet på Georgs butik, og her krydser personerne hinanden op til flere gange. De fleste er singler - lidt ensomme og lidt søgende. De ved ikke helt, hvad de vil med livet og efterlyser andre mennesker i samme situation. Dem er der masser af i romanen. De har fået nogle knubs, der gør dem sårbare og indimellem skræmte over livets muligheder.

Værst er det med Mikael, den svensktalende pizzabager, der har en meget mystisk fortid og en stor hemmelighed, men også Benedikte, der har levet et kedeligt liv som forstadsfrue og nu har uddannet sig til alternativ behandler, har lig i lasten. Romanens kulmination er først en brand i opgangen, og derefter en fest i ”Den erotiske flamme”. Den binder nogle af enderne sammen, da flere forviklinger klarlægges. Personerne er kommet eller er på vej til en afklaring, og dermed er de videre, fordi de således har opnået en form for sjælero.

Det er en meget levende, nutidig roman, der fænger fra første side, fordi sproget er godt og flyder let. Den underholder, og forfatteren formår særligt igennem dialogerne at fremstille personerne som både troværdige og realistiske. Især designeren Claudia og de situationer hun involveres i, synes jeg går rent ind. Romanen er sine steder også ret komisk, bl.a. i en malende beskrivelse af, hvordan Georg kommer sent hjem fra byen med en pige, som han er forelsket i - og falder på vejen og får en stor, hævet forstuvet fod!

Læs romanen, der indimellem har visse sider tilfælles med Benn Q. Holms roman fra 1998, ”Hafnia Punk”.

Modtryk, 2004. 235 sider. Kr 199,-

Modtryk