Under bjælken

2017
)

Under bjælken af Jens Andersen

02 jan.18

Jens Andersen går under huden på Danmarks kommende konge og har endnu engang skrevet en fremragende og nuanceret biografi.

Jens Andersens biografi om Kronprins Frederik giver et nuanceret billede af et menneske, der er født til engang at blive Konge af Danmark. Det er et respektfuldt portræt, hvor forfatteren ikke skriver ud fra en næsegrus beundring for kongehuset, men forsøger at komme ind på mennesket Kronprins Frederik, og derfor lykkes det for ham at tegne et portræt af Kronprinsen som et moderne og reflekterende menneske. Gennem hele bogen hører vi på skift Jens Andersens og Kronprinsens stemmer, men også andre af kongehusets medlemmer og nære venner får taletid.

Kronprins Frederik bliver født midt under ungdomsoprøret i 1968, og allerede året efter kommer hans bror Joachim til verden. Drengene opdrages som pseudotvillinger og går i ens tøj helt frem til gymnasietiden. De får en opvækst, hvor de ikke ser meget til deres forældre, en travl mor og en aristokratisk far, der hylder gammeldags opdragelsesprincipper. Det er på godt og ondt barnepigen Else, der bliver deres reservemor. Hun viser drengene en enorm omsorg, men har svært ved at acceptere, at de bliver teenagere og begynder at leve det vilde liv med piger og hurtige biler.

Kronprinsen lægger ikke skjul på, at det har været svært at vokse op som en lidt genert og indadvendt dreng, når der fra dag ét har været en så stor opmærksomhed på ham. Han lægger heller ikke skjul på, at det ikke kunne gå hurtigt nok med at komme væk fra Amalienborg, da han fyldte 18. Kronprinsen opfatter ikke sig selv om intellektuel og ville hade sig selv for at forsøge at være det. Han elsker rockmusik, har medvirket som gæste-dj hos Alex Nyborg Madsen på P3 og har lagt sin helt personlige playliste ind i bogen. I stedet for intellektuelle sysler søger han fysiske udfordringer. Han tager den enormt både fysisk og psykisk krævende uddannelse som frømand, han rejser med Siriuspatruljen, han løber maraton for bare at nævne nogle af de udfordringer, han kaster sig ud i. Der er heller ingen tvivl hos Kronprinsen om, at Kronprinsesse Mary og deres fire børn har været med til at forme ham som menneske, og allerede længe før han stiftede familie, besluttede han, at hans børn skulle have en helt anderledes opvækst, end han selv og hans bror havde fået.

Bogen er blevet til på basis af halvandet års interviews med Kronprins Frederik, familien og de nærmeste venner. Da projektet gik i gang, lagde Jens Andersen et langt stykke hvidt papir på bordet og bad Kronprisen plotte de årstal ind, der havde været skelsættende for ham. Det blev til bogens kapitler. Jens Andersen, der er ph.d. i nordisk litteratur, har skrevet adskillige biografier om både afdøde og nulevende personer, som alle er præget af en enorm research og en stor respekt for den biograferede. I ’Under bjælken’ formår han at tegne et portræt af et sårbart menneske, der er underlagt sin helt specielle skæbne. Jeg har stor respekt for den måde hvorpå, Jens Andersen har grebet denne svære opgave an. For nogen ville der utvivlsomt være gået ”Billedblad” i opgaven.

53631606
9788702214369
379