Ulven i hjertet

2017
)

Ulven i hjertet af Andrea Hannah

10 feb.17

Uhyggelig og tankevækkende YA-thriller.

Ulven i hjertet er på samme tid utrolig sørgelig og meget ond. Den leger med læserens sind, og man efterlades i en underlig tilstand af frygt blandet med fornemmelsen af ikke helt at have fanget pointen.

Clairs lillesøster Ella angribes en nat tæt på deres hjem, og det er med nød og næppe, hun overlever. Clair sendes kort efter til Manhattan for at bo hos en tante. Tilsyneladende er det for hendes egen skyld, da hun mener, at det er på grund af hende, at Ella blev overfaldet. Forældrene synes, hun har godt af at få et andet indhold i livet, og så er der jo også den meget dygtige psykolog, som Clair besøger en gang om ugen for at komme over sin sorg og skyldfølelse. Da Clair begynder at se ulve på Manhattan, tager hun det som et tegn på, at hun skal vende hjem, for selvom hun er den eneste, der siger det højt, ved hun, at det var ulve der overfaldt Ella, og nu er de på jagt efter hende. Hendes hjemkomst kommer bestemt ikke til at gå, som hun havde regnet med.

’Ulven i hjertet’ er en meget speciel bog, og jeg ved ikke helt, hvad jeg synes om den. Uhyggelig er den i hvert fald og spændende, grænsende til det ulidelige. Jeg havde dog svært ved at finde hoved og hale i fortællingen. Nogle gange tror jeg, det er meningen med bogen og andre gange ikke, så jeg er noget i vildrede, når det drejer sig om forfatterens hensigt med handlingen. Plottet holder fra start til slut, og der er rigtig mange tvists, som gør det næsten umulig at lægge bogen fra sig. Samtidig er sproget flot og blomstrende uden at være svært, så den er rimelig hurtig læst. Det er først bagefter, t tankerne begynder at gå i selvsving.

Jeg kan anbefale ’Ulven i hjertet’ til unge og voksne, som gerne vil læse tankevækkende bøger og som tåler spænding, uhygge og ondskab uden at få mareridt.

Rosinante
Nanna Gyldenkærne