Udvikling

2018
)

Udvikling af Teri Terry

11 dec.18

Længe ventet afslutning på trilogien giver større indsigt i den dødelige epidemi. Sandheden er ikke for sarte sjæle, men bogen lever ikke op til de foregående.

Shay er flyttet ind i Alexanders gruppe af overlevende – Fællesskabet - i sit forsøg på at finde Kais søster Callie. Kai ved ikke, at det er derfor, hun er rejst fra ham og Freja, så deres forhold har det ikke godt, han føler sig svigtet og forladt af hende for anden gang. Det er noget Shay må tage sig af, når hun har fundet Callie. Hendes oplevelser i Fællesskabet er i begyndelsen mest positive, selvom hun ikke stoler på Alex. Det viser sig snart, at hun gør ret i at holde ham på afstand, og det hun finder ud af er endnu værre, end hun havde forestillet sig.

’Udvikling’ er en velfortalt historie om menneskers søgen efter det perfekte og deres jagt på magt og berømmelse. Alligevel synes jeg ikke, den lever helt op til de to foregående bøger. Spændingsniveauet er ikke helt så højt, og så er der en del biologiske forklaringer på DNA og RNA og ændringer i dette, og de er ikke alle sammen nødvendige. De stopper fortællingen, og hver gang skal intensiteten opbygges på ny, hvilket giver nogle dumme og unødvendige afbræk i selve handlingen.

Samtidig står det ikke helt klart, hvem der er god, og hvem der er ond, hvilket i sig selv godt kunne fungere, men det er som om, der er for mange af personerne, der er både og i stedet for enten eller, og det gør nogle af dem utroværdige. Der er brug for helte og skurke, og der er for mange, der ikke er nogen af delene. I denne kategori er blandt andet Kais mor, Cepta og Freja.

På trods af ovenstående vil jeg dog anbefale trilogien til læsere af 'Hungergames' af Suzanne Collins, 'Divergent' af Veronica Roth og Teri Terrys anden trilogi – 'Slettet', 'Splittet' og 'Knust'. Den er bestemt værd at læse, hvis man kan lide dystopier.

Mette Skot Perschke
54971133
9788702245172