Tvillingen

2011
)

Tvillingen af Merete Junker

21 feb.11

Har tvillinger en helt fantastisk samhørighed, og føler de sig aldrig alene? Eller vil den ene tvilling altid dominere over den anden - med bitterhed og hævnlyst til følge?

Mette Minde er journalist og mor til tvillinger. Da en ung mand begår selvmord i den lokale svømmehal, får Mette Minde til opgave at dække historien. Det viser sig snart, at der ligger dystre hemmeligheder til baggrund for drengens selvmord, og disse hemmeligheder beslutter Mette Minde sig for at opklare. Da det opdages, at den unge mand havde lænket tvillingen Idun til sig med håndjern, inden han tog sit eget liv, og da Iduns tvillingesøster Ylva pludselig forsvinder, forstår Mette Minde at hun er gået i gang med at grave i en historie, der også sætter hendes eget liv i fare.

Dét at være tvilling, opleves ofte som noget ganske særligt for os, der ikke har prøvet det. I denne bog leges der imidlertid med skyggesiden af at være tvilling. Undervejs i bogen møder vi flere personer, der har fået forpestet deres liv af en dominerende og ondskabsfuld tvilling. Merete Junker leger på fascinerende vis med problemstillingen, om dette misforhold tvillinger imellem kan føre til løgne, fortielser og bitterhed, som i sidste ende kan resultere i mord og selvmord.

Der skrives i disse år utroligt mange gode norske, svenske og danske krimier. Det er nogle yderst skarpe og kompetente forfattere, der begår disse krimier, og derfor kan det ofte opleves som et rent overflødighedshorn af gode oplevelser at være passioneret krimilæser. Det der får én til at bemærke Merete Junker ud over det sædvanlige, er hendes fantastiske personskildringer. Aldrig har tvillinger været så uhyggelige og hemmelighedsfulde som i denne bog!

Merete Junker er Camilla Läckbergs norske favorit-forfatter. Hun debuterede i 2008 med den prisbelønnede ’Pigen med ballonen’, som er første del i serien om journalisten Mette Minde. Merete Junker er uddannet cand.mag. og bosat i Skien i Norge.

Sohn
Poul Henrik Westh
28607768