2004
)

Trolddomsild af Fidelis Morgan

16 nov.04

Lån bogen på

Tag med til London og mød et par løjerlige og umage detektiver/journalister i denne herlige historiske knaldroman - i ordets bedste betydning.

Den afdøde konges elskerinde, den tidligere velhavende og feterede grevinde Ashby, genforenes med sin tidligere tjenestepige Alpiew under et kortvarigt fængselsophold. Det bliver starten på et særpræget samarbejde drevet af altid tyngende økonomisk nødvendighed.

De to kvinder ansættes af et trykkeri til at opspore sladderhistorier om kendte og fremtrædende personer. De opsøges af en fin frue, som vil have dem til at udspionere hendes husbond, som hun mener er hende utro. Inden de to gæve opdagere når at finde nogle afgørende beviser, myrdes ægtemanden for øjnene af dem, og grevinde Ashby fængsles for forbrydelsen. Det lykkes dog grevinden at undslippe galgen, men i stedet fængsles den fine frue. Situationen tydeliggør betydningen af at få opklaret mordet på ægtemanden, der ikke er det eneste mord, der begås, og som de to kvinder bliver involveret i.

For at komme opklaringen nærmere skal de bl.a. tyde en gåde af mystiske tegn, der tilsyneladende har alverdens betydninger, alt efter om det er den lokale apoteker eller videnskabsmanden Newton, der spørges til råds. Bedre bliver det ikke, da grevindens længe forsvundne ægtemand dukker op på arenaen, og grevinden hovedkulds forelsker sig i ham igen.

Det mærkes tydeligt, at Fidelis Morgan færdes hjemmevant i sit stof. Hun beskriver levende 1600-tallets London, teater og kvinder. Fidelis Morgan har læst drama og teaterkunst på Birmingham Universitet og har skrevet flere faglitterære afhandlinger om såvel teater som 1600-tallets kvinder. "Trolddomsild" er den første roman af forfatteren, der er oversat til dansk, men hun har skrevet tre andre romaner med Grevinde Ashby og Alpiew i hovedrollerne.

Det er en sprudlende, spændende og meget fornøjelig roman, som varmt kan anbefales som hyggelæsning på en blæsende efterårsdag.

Oversat af Bitten Langhede. Forum, 2004. 351 sider. Kr 299,-
Læs mere om forfatteren