Tre skridt tilbage

2007
)

Tre skridt tilbage af Jens Christian Grøndahl

07 maj.07

En begavet og tænksom essaysamling om verden i dag og om at tage fejl og tage det på sig.

Jeg er glad for, du indrømmer, at du tog fejl, Jens Christian Grøndahl. Da du støttede krigen i Irak. Samtidig er jeg glad for, at du støttede krigen i Irak. For havde du ikke gjort det offentligt, havde du ikke haft grund til at fortryde, og så havde du måske ikke skrevet denne essaysamling.

Det, der gør denne essaysamling interessant, er nemlig ikke kun, at Jens Christian Grøndahl er nået frem til, at han var galt på den. Det mest interessante er refleksionerne over verden i dag. At være i stand til at træde tre skridt tilbage og betragte sig selv og sin opfattelse af verden, at være i stand til at undersøge den opfattelse fra mange sider og reflektere over den, det er en kunst, ikke mange evner. Men det gør Jens Christian Grøndahl overbevisende og troværdigt.

Bogen er ikke let læsning. Det er ikke som med forfatterens romaner, hvor man med stor nydelse og benene oppe i sofaen sluger den ene side efter den anden. Men den verden, der omgiver os, er jo ikke let at forholde sig til. Den er kompleks, og ikke blot sort og hvid. Den kan ses fra mange sider, og den skal den. Jeg er blevet udfordret af disse essays til at se på mig selv og mine synspunkter, til at reflektere og undersøge, hvad jeg egentlig selv mener om så store emner som demokrati og frihed, krig og fred, Vesten og islam.

Det er ikke kun krigen i Irak, Jens Christian Grøndahl skriver om i sin essaysamling. Der er også mange interessante tanker om det at skrive og om forfatterskabet generelt. Og så er forfatteren altså imponerende belæst og begavet – en rigtig intellektuel.

Jeg vil give Politikens anmelder, Lasse Horne Kjældgaard, ret, når han i sin anmeldelse af bogen skriver, at der er en lang tradition for, at intellektuelle tager fejl og ender med at have historien imod sig, Det er vilkåret for dem, der giver deres mening til kende om aktuelle begivenheder. Som sådan må Jens Christian Grøndahls tidlige holdning til Irak-krigen betragtes, som en "ærlig fejltagelse", som han i denne bog af et ærligt hjerte fortryder. Det må man bøje sig for.

Gyldendal, 2007. 241 sider.

Essays
26717132