Træet

2018
)

Træet

20 nov.18

Nordisk Råds Børne- og Ungdomslitteraturpris 2018 gik til denne herlige billedbog om kaninen Bob, som får lyst til at opdage nye sider af verden, hvis han tør vove pelsen.

Kaninen Bob er på vej hjem fra indkøb, men stopper op for at fundere over træet i det fjerne. Hvad mon der er på den anden side? I det samme kommer vennen Hilbert forbi, og han fortæller en helt fantastisk historie. Snakken mellem de to venner giver drømmene frit løb. Og hvem ved, måske fører drøm og undren til, at man en dag tør vove pelsen og leve drømmen ud i livet.

Færøske Bárður Oskarsson har udgivet flere billedbøger, hvoraf ’Træet’ er hans syvende. Den anmelderroste forfatter og illustrator har høstet mange priser i udlandet for sine underfundige og tankevækkende historier, der med få ord og enkle tegninger giver mulighed for samtaler mellem barn og voksen om livets små som store filosofiske spørgsmål.

’Træet’ handler om at turde sætte sig nye mål i livet, små som store, selv om vejen derhen synes fuld af forhindringer. Bob er en spøjs kanin, og lidt tør i mælet. Han har tydeligvis ikke lyst til at risikere noget for at udvide sin horisont med nye oplevelser. Hilbert derimod sprudler af eventyrlyst, og kommer til at pynte lidt på historien, men hvad stiller man op, når man er den drømmer af natur?

Den lille, som store filosof, vil elske Bárður Oskarssons let genkendelige karakterer i form af dyr, som kaniner, hunde, katte og giraffer. Munterheden spiller ypperligt sammen med alvoren i forfatterens meget, meget fine billedbøger, der har et minimalistisk udtryk.

Med en karakteristisk lethed og underspillet humor taler Bárður Oskarsson direkte til barnet, som let vil kunne sætte sig i karakterens sted og give sit besyv med i samtalen. Netop muligheden for fordybelse er en sjældenhed i vores travle hverdag, og her er Oskarssons billedbøger en værdifuld mulighed for at skabe et fordybelsesrum og stillestund sammen barn til voksen.

Torgard
9788793521117
40