Tavshedens pris

2014
)

Tavshedens pris af Jan Larson

02 feb.15

Haiti 2011. Et land præget af nød og fattigdom danner rammen om en udmærket spændingsroman om en ung, dansk kvindes arbejde og kamp for at hjælpe de nødstedte.

Kaos hersker i Haiti efter jordskælv og tsunami.  Landet har brug for hjælp og danske Vicki Salling, der arbejder som NGO’er i Port-au-Prince gør sit allerbedste. Hun har flere forskellige steder, hun skal holde under opsyn, og da hun ikke kan være overalt, er hun nødt til at have tillid til de mennesker, som er ansat, så der ikke sker fejl eller tyverier. I forbindelse med et nyt projekt møder hun narkobaronen Micha Callaro, som er vant til at få sin vilje i enhver sammenhæng. Desværre kommer Vicki til at fornærme ham, og han forsøger efterfølgende at få hævn og bruger samtidig alle midler, både økonomisk og politisk, for at kunne fortsætte sit lyssky arbejde.

Vicki Salling er ung og fyldt med ambitioner, da hun kommer til Haiti. Hun brænder inderligt for at være med til at genopbygge landet, men samtidig må hun indse, at pengene ikke altid når frem til de mennesker som har brug for det. Uretfærdigheden ansporer hende dog blot til at arbejde endnu hårdere. På den anden side står Micha Callaro, som er en ligeså ambitiøs rigmand og narkobaron. Han skyr ingen midler for at få sine ønsker opfyldt, og alt handler om magt og materielle goder, det menneskelige aspekt er slet ikke en del af hans handlemønster. Man ser tydeligt hvor forfatterens antipatier ligger. Dem som kæmper for egen vinding sættes i et lidet flatterende lys, har nogle mærkelige navne og virker i det hele taget ikke særlig intelligente.

’Tavshedens pris’ er Jan Larsons syvende spændingsroman. Den kører i et højt gear og fortæller meget detaljeret om alle de uhyggelige ting som foregik under og efter ødelæggelserne. Romanen var ikke så medrivende i begyndelsen, men efterhånden som historien udviklede sig, stiger spændingen og man bliver grebet af den klassiske historie om det gode mod det onde. Romanen er delt op i to dele og en epilog. Især anden del er den, hvor Vickis problemer rigtig træder frem, og hvor Callaro for alvor spiller med musklerne og viser, hvor meget magt han egentlig har, både over situationen og menneskene. Haiti fungerer godt som ramme, og sproget er velsmurt. Dog kunne jeg godt ønske mig nogle lidt dybere personkarakteristikker, for det er her bogen virkelig kunne løfte sig. Men alt i alt en udmærket og spændende bog om menneskers reaktioner på kaos.

Siesta
51489772
Koitz Animation