Tage

2008
)

Tage af Ken Barnewitz

08 sep.08

Morsom og vittig, men også gribende og sørgmunter, socialrealistisk fortælling om en mand, der er gledet ned af den sociale rangstige, og som er meget tæt ved at gå i hundene.

Hovedpersonen Tage er gået konkurs med sit edb-firma efter nogle uheldige aktiespekulationer, samtidig er hans ægteskab gået i stykker. Han lever nu i en lille lejlighed i Valby, hvor han forsøger at opbygge en ny tilværelse, men et eller andet er gået galt med ham undervejs, og hans virkelighedssans er kommet helt ud af proportioner. Tages dage går med at observere kvarteret og de andre beboere, se fjernsyn og kaste sig over utallige mere eller mindre umulige og virkelighedsfjerne projekter. Han har opgivet enhver form for renlighed og ordenssans, hans helbred skranter, og han både ryger og drikker alt for meget. Hans sociale netværk omfatter i virkeligheden nu kun to gamle venner - "Kiks" og "Onkel", to temmelig aparte bekendtskaber fra gamle dage.

Tage selv har et helt andet billede af sin person og sin hverdag, og han ville aldrig indrømme, at han er uhyggelig tæt på at ende som en taber i livets spil. På trods af en veludviklet social fobi, der både giver hjertebanken, svedeture og usikkerhed, forsøger han dog at gøre noget ved sin situation, men resultaterne er alt andet end vellykkede.

Ken Barnewitz debuterer med denne roman, som delvist har taget afsæt i egne erfaringer fra direktørstolen hos Gyldendal til tilværelsen som arbejdsløs, og det er han sluppet ganske aldeles glimrende fra. Romanen er både underholdende og gribende, og beskrivelsen af personen Tage er særdeles vellykket. Sprogligt er beskrivelserne opbygget i korte, knappe sætninger, som ofte ender i et direkte spørgsmål til læseren, hvilket fint passer til skildringen af Tages forsøg på at blive accepteret.

Samtidig med den sørgmuntre og ret morsomme beskrivelse af Tages hverdag og hans oplevelser bliver der også plads til både beske og spydige skildringer af og kommentarer til dagens Danmark.

Alt i alt en underholdende, vedkommende og meget læseværdig samtidshistorie, som nok skal finde sine læsere.

Lindhardt og Ringhof, 2008. 359 sider.