Svenske gummistøvler

2016
)

Svenske gummistøvler af Henning Mankell

08 dec.16

En meget velskrevet, smuk og poetisk fortælling om livet og døden, som samtidig er en fortælling om alderdommens forbandelser, håb, svigt og kærlighed.

Den pensionerede læge, Fredrik Welin, bor alene på sin lille ø i skærgården, hvor han passer sine daglige rutiner, bl.a. sit morgenbad i Østersøen. Han har kun sporadisk kontakt med naboerne på de andre øer og de handlende på fastlandet. Det pensionerede postbud, Ture Jansson, kommer dog jævnligt forbi med sladder og for at blive undersøgt for en af sine indbildte sygdomme. Han er, som Fredrik udtrykker det, fuldtidshypokoner. En morgen vågner Fredrik ved at hans hus står i flammer. Det lykkes ham at komme ud, men det eneste han får med sig er to gummistøvler – begge til venstre fod. Fredrik undrer sig over, hvordan ilden er opstået, og da det viser sig, at branden er påsat, frygter han, at nogen vil ham til livs. I første omgang mistænker politiet imidlertid Fredrik for selv at have påsat branden, men da flere huse brændes af, frafaldes sigtelsen.

Der er gået seks år, siden vi forlod Fredrik Welin i ’Italienske sko’. Allerede dengang var han pensioneret og havde fået uventet kontakt med sin ekshustru og sin voksne datter Louise, hvis eksistens han ikke kendte til. Louise forsvandt ud af hans liv igen, og han har kun sporadisk kontakt med hende, men da hun hører om branden, vender hun tilbage til øen. Fredrik vil gerne være far for Louise, men han kender hende ikke, og hun har mange hemmeligheder. Pludselig er Louise væk igen, men da hun bliver fængslet i Paris og beder ham om hjælp, rejser han ned for at hjælpe hende. Her finder han ud af meget mere om sin datter, og der skabes en slags fortrolighed mellem far og datter.

Fredrik er blevet en lidt sær, gammel mand ude på øen. Han er således fortørnet over, at han ikke kan få svenske gummistøvler, Tretorn vel at mærke, og kun skjorter fra Kina. Sagen med gummistøvlerne bliver nærmest en besættelse for ham. Der er både kommet lidt af Wallander og lidt af Fredrik Backmans Ove over Fredrik, men under efterforskningen af branden får han kontakt til journalisten Lisa Modin, som han udvikler et tæt venskab med. Så måske er der stadig håb for Fredrik.

’Svenske gummistøvler’ er ind imellem ganske humoristisk, og selv om det ikke er en krimi, har Henning Mankell brugt flere af krimiens virkemidler. For hvem er det, der sætter ild på husene og risikerer at gøre sig til morder? Fredrik har sine bange anelser, som han holder for sig selv. Andre i skærgårdssamfundet er overbeviste om, at det er en udefrakommende, højst sandsynligt en af de mange fremmede, der vælter ind over Sveriges grænser.

Henning Mankell, der døde i 2015, er bedst kendt for sine krimier, men ’Italienske sko’ og ’Svenske gummistøvler’ er noget af det absolut bedste, han har skrevet. Det er bøger fulde af sødme, humor og tristesse. Det er et stort tab for os, der elsker svensk tungsind, at der ikke kommer flere bøger, skrevet af denne store svenske forfatter og humanist. Man kan godt læse bøgerne selvstændigt, men man bør ikke snyde sig selv for at læse dem begge.

Anneli Høier
52683335
9788702217919