Stockholm delete

2016
)

Stockholm delete af Jens Lapidus

10 feb.16

Forfatteren til ’Snabba Cash trilogien’ fortsætter sin nye serie i absolut storform. Anden del af historien om eksforbryderen og advokaten byder igen på forrygende god underholdning.

Jens Lapidus har i den grad bevist, at han er en fantastisk historiefortæller med et unikt indblik i den kriminelle verden, og hans egen baggrund som advokat bruges til at give en særdeles vidende og spændende beskrivelse af advokater og de retslige mekanismer. Denne nye serie, som startede med ’VIP-rummet’, ligner, selvom den er knap så blodig og hårdkogt, til forveksling hans øvrige produktion, og det er der bestemt ikke noget galt i. Tværtimod er der ingen tvivl om, at forfatteren efterhånden har etableret sig helt i den absolutte top indenfor denne særlige krimigenre.

En mand findes myrdet i et sommerhus, og tæt ved huset finder politiet en ung mand hårdt kvæstet i en smadret bil. Den unge mand, som hedder Benjamin Emanuelsson, bliver sigtet for mordet. Han beder den unge advokat Emilie Janssson om at blive hans forsvarer, og selvom hun som erhvervsadvokat egentlig ikke må påtage sig den slags opgaver, siger hun ja, især fordi Benjamin nævner Teddys navn. Serbiske Teddy, som Emilie tidligere har arbejdet sammen med, har siden han kom ud af fængslet efter en dom på otte år for kidnapning holdt sin sti ren og undgået sit tidligere liv i kriminalitet. Det viser sig nu, at Benjamin faktisk er søn af den mand, Mats Emanuelsson, som Teddy kidnappede, og Teddy og Emilie begynder nu deres egen efterforskning både af det aktuelle mord men også af den gamle kidnapningsaffære. Sporene fører igen Teddy tæt på den organiserede kriminalitet med hvidvaskning af sorte penge, tvivlsomme pengespekulationer og illegale spilleklubber.

Lapidus skildrer i sine historier en ukendt side af det svenske samfund med en flok mennesker, som helt igennem lever af og i forbrydelser. Et stykke eminent og absolut troværdig socialrealisme af fineste karakter, hvor både adelen, de nyrige, playboys og forbryderne lever et liv i tilsyneladende sus og dus. I det hele taget fungerer det særdeles godt at lade personerne repræsentere så at sige hver sin modpol i det svenske samfund.

Spændingen i historien holdes smukt ved lige ved, at der i ultrakorte kapitler veksles mellem de forskellige hovedpersoner fra de forskellige miljøer, og spændingskurven får oven i købet i denne bog yderligere et hak opad, fordi historien både rummer en aktuel mordgåde men også giver yderligere forklaring på Teddys gamle forbrydelse – hvad det egentlig handlede om, og hvem der stod bag. Især hovedpersonerne Teddy og Emilie står knivskarpt i billedet, men også sidehistorien om Teddys nevø, Nikola, der er godt på vej ind i den samme kriminelle løbebane som sin farbror, er skildret særdeles overbevisende.

Oprindeligt skrevet af Arne Larsen, Litteratursiden.

Modtryk
Andrea Fehlauer