Stendyret

2002
)

Stendyret af Vagn Predbjørn Jensen

16 sep.02

Lån bogen på

Wolfgang, Ursula og Heinrich går i samme klasse på en sydtysk skole i en lille by, hvor atmosfæren er forgiftet af sladder, overvågning, angiveri og utryghed. Med andre ord nazisystemets terror, forplantet helt ind i den enkelte familie og blandt børnene i en skoleklasse. Tiden er begyndelsen af 1945. De fleste af indbyggerne i den lille by har ikke mistet troen på, at krigslykken nok skal vende til sidst. Andre tier skyldbevidste stille med deres tvivl og uenighed, blandt dem en af bogens mest menneskelige, voksne personer, læreren Niedermann.

Ursula og Wolfgangs mødre støtter Hitler, og begge udviser en stålsat vilje til, "for børnenes skyld", at styre disse i den rigtige ideologiske retning og uden om dårligt selskab, her i skikkelse af den socialt lavere placerede Heinrich. Både Ursula og Wolfgang gør den smertelige erfaring, at deres mødre lyver og forstiller sig for at få Heinrich gjort til syndebuk for noget, han ikke har gjort. De bruger deres indflydelse til at få ham flyttet væk fra klassen, og begge drenge betaler prisen.

Modsætningerne mellem mødrene og deres børn vokser i takt med, at mødrene svigter børnenes tillid. Men mødrene er jo også ofre for undertrykkelse og propaganda, og de handler efter deres egen mening til såvel rigets som børnenes eget bedste, når de underkaster deres børn en autoritær opdragelse. Dog er de meget forskellige. Wolfgangs mor er helt uhyggeligt beregnende, hvorimod Ursulas mor tilsyneladende har nogle mere dybtfølte bevæggrunde. Men både Ursula og Wolfgang tager gradvist afstand fra deres mødre, de handler selvstændigt, og bogen lader os tro, at der er håb for deres fremtid.

Bogen har seks fortællere; det er de tre børn, Niedermann og de to mødre, der på skift skildrer begivenhedernes gang i en kortfattet stil. Vagn Predbjørn Jensen giver et interessant billede af hverdagen i en tysk by under Hitler, og bogen anbefales ikke mindst på grund af dens skildring af, hvordan hjerter og tanker forstenes i et undertrykkende regime.

Tiderne Skifter, 2002. 187 sider. Kr 268,-

Vagn Predbjørn Jensen på ForfatterNet

Tiderne Skifter